«جان کری» وزیر سابق امور خارجه آمریکا با دفاع از توافق هسته ای ایران آن را یکی از دقیق ترین و شفاف ترین توافق تسلیحات هسته ای در تاریخ عنوان کرد.

به گزارش مرور نیوز ، این مقام پیشین آمریکایی روز جمعه در مصاحبه با روزنامه گاردین ضمن دفاع از توافق هسته ای سال 2015 گفت بر اساس این توافق «اگر ایرانی ها به دنبال ساخت بمب بودند ما بالافاصله از آن باخبر می شدیم زیرا پلمپ های دارای قابلیت انتقال پیام های رادیویی در سانتریفیوژها و ذخایر اورانیوم داریم و می توانیم از صفر تا صد هر تغییری در زمینه اورانیوم را ردگیری کنیم.

کری در این گفت وگو به موضوعات دیگری همچون مواجهه اروپا با سیل مهاجران، انتخابات انگلیس و انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا پرداخت.

وی پیش بینی کرد مهاجرت گسترده تر از آفریقا، اروپا را به آشوب سیاسی به مراتب عمیق تری مواجه خواهد کرد و از این رو از این کشورها و دیگر کشورهای جهان خواست فورا به مقابله با تهدید ناشی از تغییرات آب و هوایی بپردازند.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از این که به مسائلی همچون تغییرات آب و هوایی، جنگ های سایبری و آینده اقیانوس ها موضوعاتی نیستند که در رای گیری ها به آنها پرداخته شود، ابزار ناراحتی کرد و البته تصدیق کرد که به سختی می توان این مسائل را به گزینه هایی قابل قبول برای رای دهندگان تبدیل کرد. 

وی گفت: ما به سمت فاجعه حرکت می کنیم مگر این که به برخی از چالش های تهدیدکننده حیات بسرعت پاسخ دهیم. ما رئیس جمهوری داریم که تغییرات آب و هوایی را انکار می کند.

کری گفت اروپا از تغییراتی که به دلیل مهاجرت رخ داده تحت فشار زیادی قرار دارد. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان تضعیف شده و سیاست های ایتالیا بشدت تحت فشار است. 

وی افزود: فرض کنید که آب ها خشک می شوند و امکان تولید مواد غذایی در شمال آفریقا نیست. تصور کنید نیجریه نتواند جمعیتی را که 500 میلیون نفر برآورد می شود مدیریت کند گروه های گسترده ای از مردم از بخش های شمال مدیترانه درهای اروپا را به صدا در خواهند آورد. 

وزیر امور خارجه دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا، هشدار جدید دانشمندان را درباره تغییرات آب وهوایی خاطرنشان کرد و گفت به گام های بی سابقه ای برای جلوگیری از افزایش بیش از 0.5 درصدی دما نیاز هست.

کری به آتش سوزی در کالیفرنیا و تکرار توفان های شدید از جمله هاروی، ایرما و ماریا اشاره کرد که سال گذشته 265 میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت. 

وی گفت : صندوق اقلیم سبز در پاریس تاسیس شد و قرار بود 100 میلیارد دلار سرمایه داشته باشد اما اکنون 6 میلیارد دلار سرمایه دارد و این امر کار را برای کشورهای فقیرتر برای اتخاذ تصمیمات منطقی تر در حوزه انرژی دشوارتر کرده است. چین و هند در مسیر ساخت نیروگاه های سوخت فسیلی هستند در حالی که ما نباید در هیچ منطقه از کره خاکی چنین نیروهایی را می ساختیم. 

وی گفت: نمی خواهم در انتخابات انگلیس دخالت کنم اما قبل از همه پرسی خروج این کشور از اتحادیه اروپا او و اوباما خواستار ماندن انگلیس در اتحادیه بودند.

وی گفت: تاجایی که می دانم اوباما هنوز نظرش را تغییر نداده است. من فکر نمی کنم که اکنون زمان خوبی برای فروپاشی اتحادیه اروپا است.

کری، نتایج انتخابات میان دوره ای آمریکا را امیدوارکننده خواند و گفت دمکرات ها باید خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آماده کنند.

وی از افشای هویت کاندیدایی که خود در این انتخابات از او حمایت خواهد کرد، خودداری کرد و گفت هنوز قانع نشده که هنوز چنین فردی را شناسایی کرده اما مهم ترین فاکتور در هر نامزد انتخاباتی ایده ال و موفقی بیش از هر چیز اصالت او خواهد بود.