نخست‌وزیر اسپانیا هشدار داد در صورتی در نشست روز یکشنبه کشورهای اروپایی درباره برگزیت شرکت خواهد کرد که اختلافات درباره مالکیت جبل‌الطارق حل شود.

به گزارش مرور نیوز ، «فابیان پیکاردو» سر وزیر جبل الطارق روز گذشته هشدار داد که در صورتی در نشست روز یکشنبه کشورهای اروپایی درباره برگزیت شرکت خواهد کرد که اختلافات درباره مالکیت جبل‌الطارق حل شودو هرگونه اقدامی غیر از آن می‌تواند باعث شود که تمامی توافق بار دیگر به مذاکره گذاشته شود.

پیکاردو در این مورد به شبکه خبری بی‌بی‌سی گفت: «ما به سختی (روی این موضوع) کار کرده‌ایم و در این مورد با همکاران اسپانیایی خود در زمینه نقش جبل‌الطارق در روند خروج، به توافق رسیده‌ایم.»

با این حال  اگر اختلاف با بریتانیا در مورد جبل الطارق حل نشود، «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا در اجلاس سران اروپا شرکت نخواهد کرد. سانچز هشدار داد: «اگر در زمینه جبل‌الطارق توافق صورت نگیرد، به احتمال زیاد در شورای اروپایی هم نشستی نخواهد بود.»

اسپانیا با درخواست اتحادیه اروپا مبنی بر صدور بیانیه‌ای برای روشن شدن وضعیت جبل‌الطارق پس از اینکه بریتانیا در روند برگزیت اتحادیه اروپا را ترک می‌کند، خودداری کرد.همچنین سانچز گفته بود که اگر در جریان نشست روز یکشنبه وضعیت جبل‌الطارق روشن نشود، به توافق خروج بریتانیا رای منفی خواهد داد.

«فرانسوا ویلروا دو گیو» رئیس بانک مرکزی فرانسه روز جمعه اعلام کرد که  در صورت عدم دستیابی به راهکاری دائمی، از راهکار موقت حمایت می‌‌کند.البته این راهکار موقت نباید بیشتر از یک سال به طول انجامد.

مردم بریتانیا (انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی) در ماه جولای سال ۲۰۱۶ با شرکت در همه‌پرسی رای به خروج از اتحادیه اروپا داده بودند و مذاکرات دو ساله خروج ماه مارس سال ۲۰۱۷ شروع شد و اواخر ماه مارس ۲۰۱۹ لندن باید رسما از اتحادیه اروپا خارج شود.

به تازگی بعد از بیش از یک سال و نیم مذاکره لندن و بروکسل اعلام کردند بر سر پیش‌نویس برگزیت توافق کرده‌اند. در پی آن دو وزیر دولت انگلیس و چند تن از اعضای دولت در وزارت‌خانه‌های متعدد در مخالفت با طرح «ترزا می» نخست‌وزیر بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا استعفا کردند. چند ماه پیش از این نیز دو وزیر اصلی دولت انگلیس در اعتراض به طرح پینشهادی ترزا می که به گفته مخالفانش بریتانیا را مستعمره اتحادیه اروپا می‌کند، از سمت خود کناره‌گیری کرده بودند. 

بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار است روز یکشنبه در بروکسل در زمینه برگزیت و دوره انتقال از مارس آینده تا پایان سال ۲۰۲۰ با هم رایزنی کنند اما همچنان مشخص نیست که آیا پارلمان بریتانیا از آن حمایت خواهد کرد یا خیر.

جبل‌الطارق بخشی از یک شبه‌جزیره‌ در جنوب اسپانیا است و کنترل آن از ۳۱۳ سال پیش در اختیار بریتانیا بوده اما اسپانیا هم مدعی مالکیت آن است. در سال ۱۹۶۹ در پی یک همه‌پرسی اکثر ساکنان جبل‌الطارق به حاکمیت بریتانیا رای داده بودند ولی از سال ۱۹۷۰ مجددا تسهیلاتی برای عبور و مرور ساکنان به خاک اسپانیا در نظر گرفته شد.

در سال ۲۰۰۶ میلادی به منظور حل مشکلات تاریخی در زمینه‌های حمل و نقل هوایی و ترانزیت توافقنامه‌ای بین «میگل انخل موراتینوس» وزیر خارجه اسپانیا، «جفری هون» رئیس اداره اروپای وزارت خارجه بریتانیا و «پیتر کاروانا» رئیس دولت جبل الطارق در شهر «کوردوبا» در مغرب به امضاء رسید که به بسیاری از اختلافات تاریخی میان بریتانیا و اسپانیا خاتمه داد.