سرویس بین الملل- در حالی که مردم آمریکا امروز سه شنبه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت می کنند برخی اخبار از رقابت نزدیک دو نامزد انتخاباتی حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز، هفته نامه فرانسوی لو پوئن در گزارشی نوشت: اگر دموکرات ها اکثریت سنا را به دست نیاورند، هیلاری کلینتون به سختی می تواند کشور را اداره کند.

هفته نامه لو پوئن در گزارشی با عنوان جنگ سنا پشت سر دوئل کلینتون - ترامپ، نوشت: نبرد کسب اکثریت در سنای آمریکا سخت تر از همیشه است. هرچند که باقی ماندن اکثریت مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان تضمین شده اما ترکیب سنا ممکن است تغییر کند.

در این گزارش آمده است: برنده شدن هیلاری کلینتون در انتخابات امروز (سه شنبه) آمریکا، مسلما پیروزی مهمی برای دمکرات ها محسوب می شود اما او باید بتواند کشور را پس از این پیروزی اداره کند. امروز انتخابات مجلس سنا هم برگزار می شود. 

دمکرات ها عملا هیچ شانسی برای کسب اکثریت در مجلس نمایندگان ندارند. تقسیمات مجدد حوزه های انتخاباتی، این مجلس را به دژ محکم جمهوریخواهان تبدیل کرد. در عوض، بسیار محتمل است که مجلس سنا در اختیار جبهه دمکرات قرار گیرد. این امر برای هیلاری کلینتون در صورتی که بخواهد دست به اصلاحات زده و دست کم یک قاضی را برای دادگاه عالی منسوب کند، حیاتی است. چرا که یک سنای جمهوریخواه می تواند همه طرح های او را متوقف سازد.

دمکرات ها از چند هفته قبل خوشبین بودند. نخست برای آن که با توجه به برنامه انتخاب سناتورها در طول دو سال، آنها در انتخابات امروز باید از 10 کرسی خود در برابر 24 کرسی جمهوریخواهان دفاع کنند. دیگر آن که، «دونالد ترامپ» در بسیاری از ایالات بسیار منفور است و به همین جهت ترغیب رای دهندگان جمهوریخواه در این ایالات به رای دادن به نامزدهای این حزب تاثیر چندانی ندارد و دمکرات ها موفق تر خواهند بود.

** فاصله اندک دمکرات ها و جمهوریخواهان در نظرسنجی ها

لو پوئن نوشت: در روزهای اخیر نظرسنجی ها در مورد سنا همانند نظرسنجی ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری از فاصله اندک دو حزب حکایت دارد. دمکرات ها برای کسب اکثریت به پنج یا چهار کرسی در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری نیاز دارند، چرا که اگر سهم هر دو حزب در سنا 50- 50 باشد، معاون رئیس جمهوری به عنوان رئیس سنا می ‌تواند در رأی‌ گیری‌ها شرکت کند.

به گفته تارنمای «538 » (FiveThirtyEight) تارنمای تخصصی مدل های آماری، بخت دمکرات ها برای کسب اکثریت سنا 62 درصد است که این میزان از اواسط اکتبر (مهر ماه) تا کنون تغییری نکرده است. موسسه «کوک پلیتیکال ریپورت» (Cook Political Report) نیز پیش بینی کرده است که دمکرات ها چهار تا 6 کرسی را از آن خود می کنند.

بسیاری از کرسی های این انتخابات سنا به ایالت های رقابتی تعلق دارد که رای ساکنان آنها میان راست و چپ در نوسان است. این مناطق در 30 سال گذشته بیشترین آمار نزدیکی آرای رقبا را از آن خود کرده اند. در ایالات نیوهمپشایر، کارولینای شمالی، ایندیانا و میسوری، نامزدهای سنای دو حزب شانه به شانه یکدیگر قرار دارند. اما به نظر می رسد که نامزدهای دمکرات در پنسیلوانیا و شاید در ویسکانسین و نوادا موقعیت بهتری داشته باشند.

خلاصه آن که به نظر می رسد نتیجه انتخابات سنای آمریکا تقسیم کرسی ها میان دو حزب یا اکثریت ضعیف به نفع یکی از احزاب خواهد بود که در هر صورت برای ساکن بعدی کاخ سفید دلگرم کننده نیست. اکثریت در مجلس نمایندگان حتی با در نظر گرفتن این احتمال که جمهوریخواهان 12 کرسی را از دست بدهند، همچنان در اختیار این حزب خواهد بود.

امروز (سه شنبه) همزمان با انتخابات سراسری ریاست جمهوری برای گزینش چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، انتخابات سراسری مجلس نمایندگان برای انتخاب 435 نماینده مجلس، انتخابات سنا برای تعیین تکلیف 34 کرسی و انتخابات شهرداری های 17 شهر بزرگ آمریکا برگزار می شود. همچنین فرمانداران 12 ایالت آمریکا نیز با آرا رای دهندگان امروز تعیین می شوند.