کشورهای آمریکا، نروژ، انگلیس و کانادا از دولت سودان خواستند، به مردم خود اجازه دهد به حق قانونی و بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان ادامه دهند.

به گزارش مرور نیوز، کشورهای ترویکا همچنان نسبت به واکنش دولت سودان به اعتراض‌های اخیر در این کشور نگران هستند.

آنها تاکید کردند، براساس قانون اساسی سودان و قوانین بین‌المللی حقوق بشری در زمینه آزادی برپایی تجمع مسالمت آمیز، تشکیل انجمن‌ها و آزادی بیان؛ انجام اعتراضات مسالمت آمیز حق مردم سودان است.  گزارش‌ها درباره کشته و زخمی‌ شدن تظاهرکنندگان سودانی که به حق مشروع خود در انجام اعتراض می‌پردازند و نیز گزارش‌ها درباره استفاده از گلوله‌های جنگی علیه آنها بسیار نگران کننده است. کشورهای عضو ترویکا و کانادا از دولت سودان خواستند به اجرای تحقیقات جامع و شفاف در آینده نزدیک درباره تظاهرکنندگانی که کشته شده‌اند، بپردازد و عاملان آن را بازخواست کند.

کشورهای یاد شده از دولت سودان خواستند هر چه سریع‌تر همه روزنامه‌نگاران، رهبران مخالف سیاسی، فعالان حقوق بشری و دیگر تظاهرکنندگان بازداشتی که اتهامی علیه آنها طرح نشده و محاکمه برای آنها برگزار نشده است، آزاد کرده و اجازه دهد این متهمان نماینده قانونی داشته باشند.

این کشورها گفتند، تصمیمات و اقداماتی که دولت سودان طی هفته‌های آتی در این‌باره اتخاذ خواهد کرد، بر نحوه تعامل کشورهای بین‌المللی با سودان در ماه‌ها و سال‌های بعد تاثیر خواهد گذاشت. ترویکا و کانادا از دولت سودان خواستند از طریق اجرای اصلاحات اساسی سیاسی، چالش‌های کنونی را بر طرف کرده و به مردم خود اجازه دهد به حق قانونی و بیان مسالمت‌آمیز خواسته‌هایشان ادامه دهند.