فرمانده ارتش انگلیس اعلام کرد، این کشور بیش از نیمی از هواپیماهای جنگی خود را از سوریه و عراق خارج خواهد کرد.

به گزارش مرور نیوز، هشت فروند هواپیمای تورنادوی ارتش انگلیس ماه آینده میلادی از سوریه و عراق خارج خواهند شد و به انگلیس بازخواهند گشت که به این ترتیب شمار جت‌هایی که برای مبارزه با داعش به این کشورها اعزام شده‌اند را از ۱۴ فروند به شش فروند کاهش خواهد داد. این اقدام به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سوی دونالد ترامپ صورت می‌گیرد.

با این حال فرماندهان ارتش انگلیس اظهار کرده‌اند که همچنان برای مبارزه با افراط گرایان یا بشار اسد، در صورتی که علیه مردم خود از تسلیحات شیمیایی استفاده کند، آمادگی دارند. یک مقام ارشد دفاعی اظهار کرد: این اقدام به هیچ عنوان تصمیم ما را برای انجام عملیات علیه حکومت بشار اسد  تضعیف نمی‌کند.

پیش‌بینی می‌شود نیروهای ویژه انگلیس که همچنان در سوریه عملیات سری انجام می‌دهند، با خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، رویه آنان را پیش بگیرند.

فارق از این تصمیم برای خروج هشت فروند هواپیمای تورنادو، قرار است تورنادوهای مدل GR۴ واقع در پایگاه هوایی ارتش انگلیس در قبرس از ماه مارس دیگر به کار گرفته نشوند. 

گفته می‌شود که به دنبال برنامه خروج نیروهای آمریکایی از سوریه ، هواپیمای دیگری جایگزین این هواپیماهای نظامی نخواهد شد.

با این حال جنگنده‌های "اف-۳۵ لایتنینگ ۲" ارتش انگلیس نیز می‌توانند تا تابستان ۲۰۱۹ برای هدف قرار دادن زرادخانه‌های شیمیایی مورد استفاده قرار گیرند.

یک منبع وابسته به ارتش انگلیس اظهار کرد: حکومت سوریه باید بداند که ما همچنان می‌توانیم ظرفیت‌های تسلیحات شیمیایی را با موشک کروز "سایه توفان" مور حمله قرار دهیم.

این منبع خبری گفت، خروج هواپیماهای تورنادو از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود اما هر اقدام آمریکا در این عملیات بر اقدامات ما نیز تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم تنها به این خاطر که هواپیماهای ترونادو به کشور باز می‌گردند، مبارزه پایان یافته باشد.

سخنگوی وزارت دفاع انگلیس نیز اظهار کرد: انگلیس کاملا به مبارزه با داعش پایبند خواهد ماند و خروج این هواپیماها، کاهش توانایی ارتش برای همکاری در ائتلاف جهانی مبارزه با داعش را در پی نخواهد داشت.