پیمانکاران خصوصی نظامی روسیه طی روزهای گذشته به ونزوئلا رفته‌اند تا در رویارویی با اعتراضات مخالفین از امنیت نیکولاس مادورو حفاظت کنند.

به گزارش مرور نیوز، نظامیان بازنشسته که برای روسیه مأموریت‌های سری انجام می‌دهند، طی روزهای گذشته به ونزوئلا رفته‌اند تا در رویارویی با اعتراضات مخالفین، از نیکولاس مادورو حفاظت کنند. گروهی از آنان در ونزوئلا هستند.  روسیه که از دولت سوسیالیست مادورو پشتیبانی کرده است، این هفته متعهد شد که پس از اعلام ریاست جمهوری خودخوانده خوآن گوآیدو ، رهبر مخالفین ونزوئلا و به رسمیت شناختن آن از سوی آمریکا، از مادورو حمایت کند.

این تازه‌ترین بحران بین‌المللی است که ابرقدرت‌های جهان را به موضع‌گیری واداشته؛ بحرانی که طی آن آمریکا و اروپا از گوآیدو حمایت می‌کنند و روسیه و چین خواستار عدم مداخله در مسائل داخلی این کشور هستند.

یوگنی شابایف، رهبر شاخه محلی گروه شبه‌نظامی کزاک‌ها که با پیمانکاران نظامی روسیه ارتباط دارد، اظهار کرده است که شنیده است تعداد پیمانکاران نظامی روسیه که در ونزوئلا هستند ممکن است حدود ۴۰۰ تن باشد.

وزارت دفاع روسیه و وزارت اطلاعات ونزوئلا به درخواست برای اظهار نظر در خصوص این پیمانکاران پاسخ نداده‌اند اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است: ما چنین اطلاعاتی نداریم.

این پیمانکاران وابسته به گروهی موسوم به واگنر  هستند که اعضای آن را اکثراً نیروهای سابق نظامی تشکیل می‌دهند که به طور مخفیانه در سوریه و اوکراین به حمایت از روسیه جنگیده‌اند. فردی که به نظر می‌رسد برای گروه واگنر کار می‌کند، به درخواست برای ارائه اطلاعاتی در این خصوص پاسخ نداد.

شابایف به نقل از رابط‌هایی که در یک تشکیلات امنیتی دولتی روسیه حضور دارند، گفت، این گروه وابسته به روسیه، اواسط هفته گذشته و یک یا دو روز پس از آغاز اعتراضات مخالفین به ونزوئلا رفته‌اند.

به گفته این مقام، این نیروها با دو هواپیمای چارتر ابتدا به هاوانای کوبا و از آنجا با پروازهای معمولی به ونزوئلا رفته‌اند. دولت کوبا که طی دو دهه گذشته روابط نزدیکی با ونزوئلا داشته در این باره اظهار نظری نکرده است.

به گفته شابایف، مسؤولیت این پیمانکاران حفاظت از مادورو در برابر هرگونه اقدام هواداران اپوزیسیون حاضر در جمع نیروهای امنیتی مادورو برای دستگیری این مقام ونزوئلا است. شابایف گفت نیروهای ما مستقیماً برای حفاظت از او آنجا هستند.

مسؤولان ونزوئلا اظهار کردند که اقدامی برای شورش توسط افسران نظامی سرکش را در فاصله یک کیلومتری کاخ ریاست جمهوری کاراکاس خنثی کرده‌اند.

یکی از منابع روس وابسته به گروه واگنر که در درگیری‌های خارجی حضور داشته است، اظهار کرد، این پیمانکاران نظامی نخستین بار در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مه ۲۰۱۸ به ونزوئلا رفتند اما گروه دیگری اخیراً وارد این کشور شده است.

این منبع در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط اعزام این نیروهای با حفاظت از مادورو گفت: این دو مساله مستقیما به هم مرتبط هستند. این نیروها از مسکو به ونزوئلا نرفته‌اند، بلکه از کشورهای سومی وارد ونزوئلا شده‌اند که در آن مشغول انجام عملیات بوده‌اند.

منبع خبری سومی هم که در این باره اطلاع داده، گفته است که یک گروه از پیمانکاران خصوصی نظامی در ونزوئلا هستند اما نمی‌تواند جزئیات بیشتری در این باره ارائه دهد.

اطلاعات پیگیری پروازهایی که در دسترس عموم هستند، نشان داده‌اند که تعدادی هواپیمای دولتی روس طی چند هفته گذشته در ونزوئلا یا در نزدیکی این کشور فرود آمده‌اند، با این حال مدرکی از ارتباط این پروازها با پیمانکاران نظامی در دست نیست.

داده‌های در دسترس نشان می‌دهند، یک فروند هواپیمای ایلیوشین -۹۶ روسیه روز چهارشنبه و پس از آغاز سفرش در مسکو، از طریق آسمان سنگال و پاراگوئه به هاوانا پرواز کرده است.

طبق قراردادی مرتبط با این هواپیما که در دسترس قرار دارد، این هواپیما که یک جت غیرنظامی است متعلق به یک شاخه دولت ریاست جمهوری روسیه است.

بر اساس اطلاعات موجود، بین روزهای ۱۰ تا ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۸، یک هواپیمای باری سنگین آنتونوف -۱۲۴ و یک هواپیمای ایلیوشین -۷۶ بین روسیه و کاراکاس پروازهایی داشته‌اند و یک هواپیمای ایلیوشین -۷۶ دیگر نیز از ۱۲ تا ۲۱ دسامبر در کاراکاس بوده است که هر سه این هواپیماها متعلق به نیروی هوایی روسیه هستند.