وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش به دنبال رقابت تسلیحاتی نیست و به تهدیدهای ایجاد شده بابت خروج آمریکا از پیمان ۱۹۸۷ (آی ان اف) با ابزار دفاعی پاسخ می‌دهد.

به گزارش مرور نیوز، سرگئی لاوروف گفت: ما به دنبال رقابت تسلیحاتی دوران جنگ سرد نیستیم و ولادیمیر پوتین ، این مساله را شفاف توضیح داده است ما به طور حتم به این تهدید با ابزار نظامی پاسخ می‌دهیم. فکر نمی‌کنم که ما درباره یک جنگ سرد دیگر صحبت کنیم. این یک دوره جدید است که در نتیجه تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان برد مصوب ۱۹۸۷ به وجود آمده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود، کشورش با ابزارهای نظامی و تکنولوژی به تهدیدات خروج آمریکا از پیمان مذکور و طرح‌هایش برای تولید سلاح‌های هسته‌ای پاسخ می‌دهد.

وی همچنین گفت که مسکو آماده گفت‌وگو با بیشکک برای افتتاح دومین پایگاه نظامی در قرقیزستان است. بیشکک میزبانی چنین پایگاه نظامی روسیه را رد نکرده است.

وزیر خارجه روسیه در این باره گفت: این پیشنهاد ما نیست. این نخستین باری است که چنین مطلبی را می‌شنویم. ما آماده گفت‌وگو با دولت قرقیزستان برای اجرای چنین ایده‌ای هستیم.

لاوروف همچنین گفت که موضع اروپا در قبال ونزوئلا تلاشی برای دادن اولتیماتوم به جای میانجی‌گری است. وی ادامه داد: مذاکرات برای سازش در این کشور آمریکای لاتین باید با حضور تمامی طرف‌های درگیر باشد.

وی گفت: اتحادیه اروپا ابتکار عملی را برای تشکیل یک گروه تماس آغاز کرده اما هیچ‌کس نمی‌داند چه معیاری برای حضور شرکت کنندگان در این گروه در نظر گرفته شده است. نه ما، نه چین و نه آمریکا به این گروه دعوت نشده‌ایم.

وی گفت: اتحادیه اروپا فکر می‌کند حق دارد شرایطی را برای تلاش‌های میانجی گرایانه بین‌المللی در نظر بگیرد و من نمی‌دانم دلیلش چیست. متمدن‌تر و مؤثرتر خواهد بود که طرف‌های درگیر در این کشور آمریکای لاتین برای نخستین بار گردهم آیند و مذاکره کنند. اتحادیه اروپا هشت روز پیش از نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا خواست تا انتخابات جدید را در کشور اعلام کند اما حالا امروز این میانجی‌گران مخالفش را به عنوان رئیس جمهوری موقت و مشروع این کشور به رسمیت شناخته‌اند. این میانجی‌گری نیست بلکه یک اولتیماتوم است. مادورو آماده گفت‌وگو با اپوزیسیون بدون پیش شرط است اما گوآیدو مورد حمایت واشنگتن و اتحادیه اروپا این گفت‌وگو را رد می‌کند.

وی اشاره ترامپ به امکان مداخله نظامی در ونزوئلا را در جهت نقض قانون بین‌المللی دانست. لاوروف تاکید کرد: به دفاع از قانون بین‌الملل و تأیید طرح‌های ارائه شده از سوی برخی کشورهای آمریکای لاتین نظیر مکزیک و اروگوئه با هدف فراهم سازی زمینه مذاکرات ملی فراگیر ادامه می‌دهیم. لاوروف گفت : تلاش بر سر تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در آستانه تکمیل شدن است و در مراحل نهایی قرار دارد.

بیشکک نیز اعلام کرد، رئیس‌جمهوری قرقیزستان با سرگئی لاوروف مقدمات سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به قرقیزستان در ماه مارس آینده را بررسی کرد.