با کوچک‌تر شدن دایره حلقه محاصره داعشی‌ها در منطقه شرق فرات بر تعداد غیرنظامیانی که از این منطقه به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای کرد فرار می‌کنند افزوده شده است.

به گزارش مرور نیوز، دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد: در ۲۴ ساعت گذشته با محدود شدن دایره حضور  داعش در مرزهای سوریه با عراق ، دستکم ۱۱۰ غیرنظامی موفق شدند از شرق فرات به سمت مناطق تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک فرار کنند.

به این ترتیب تعداد غیرنظامیانی که از مناطق تحت کنترل داعش از دسامبر گذشته تا اوایل فوریه جاری گریخته‌اند به ۳۶ هزار و ۶۵۵ تن افزایش یافت و این تعداد شامل سوری‌ها، عراقی‌ها، روس‌ها، سومالیایی‌ها و فیلیپینی‌ها بود.

از زمانی که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا در ۱۹ دسامبر گذشته اعلام کرد قصد دارد نیروهای آمریکا را از سوریه خارج کند بر میزان خروج غیرنظامیان از مناطق تحت کنترل داعش در شرق سوریه افزوده شد.

برخی از داعشی‌ها خود را در میان غیرنظامیانی که از این مناطق فرار می‌کردند پنهان کردند و به این ترتیب خود را از میادین درگیری در شرق فرات نجات دادند اما نیروهای سوریه دموکراتیک موفق شدند آنها را بازداشت کنند علاوه بر این برخی از داعشی‌های دیگر خود را تسلیم کردند.