در جریان دیدار رئیس دفتر سیاسی حماس با رئیس سازمان اطلاعات مصر وضعیت سیاسی پرونده فلسطین و منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرور نیوز، جنبش مقاومت اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد که اعضای هیئت این جنبش به رهبری اسماعیل هنیه ، رئیس دفتر سیاسی حماس با عباس کامل، رئیس سازمان اطلاعات مصر به بررسی مساله شهر قدس، وضعیت پناهجویان و آوارگان فلسطینی ، تشدید محاصره علیه غزه، ادامه شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی و درد و رنج اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیلی پرداختند.

در این بیانیه همچنین آمده است: تمامی پروژه‌هایی که هدفش نابودی پرونده فلسطینی است چه طرح آمریکایی موسوم به معامله قرن باشد یا غیر از آن پذیرفتنی نیست و ما با آن‌ها به شدت مخالفت می‌کنیم.

طبق گزارش بیانیه مذکور، در این نشست دو طرف همچنین در خصوص وضعیت داخلی فلسطین، بازگرداندن وحدت ملی فلسطینیان، تحقق آشتی، همکاری و مشارکت ملی، پایان دادن به اختلافات، اجرای توافقات امضا شده، فراهم کردن فضای مناسب برای انجام رایزنی فراگیر فلسطینی، تشکیل دولت وحدت ملی، مقابله با جدایی کرانه باختری از غزه و تقویت وحدت گروه‌های سیاسی جدید فلسطینی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.

در بیانیه حماس آمده است که در این نشست دو طرف همچنین به بررسی وضعیت اقتصادی و اوضاع وخیم انسانی در نوار غزه به خاطر تداوم محاصره اسرائیل پرداختند.

وزیر اطلاعات مصر در جریان این دیدار بر لزوم پایبندی به توافقات با اسرائیلی‌ها، حمایت از فلسطینیان و راهپیمایی‌های مردمی و همچنین استفاده از ابزارهای مسالمت‌آمیز تاکید کرد.

از سوی دیگر، جنبش حماس در بیانیه مطبوعاتی خود اعلام کرد که دیدار اسماعیل هنیه با عباس کامل در فضایی مثبت صورت گرفت و این دیدار سازنده بود.

پیشتر، دو هیئت عالی‌رتبه از جنبش حماس و جهاد اسلامی  به منظور بررسی شماری از پرونده‌ها به قاهره سفر کرده بودند.

از بیش از دو ماه پیش اعضای هیئت مصری سفرهای متعددی به نوار غزه، کرانه باختری و اراضی اشغالی داشتند و در جریان آن شماری از مسؤولان جنبش فتح و حماس با مسؤولان اسرائیلی دیدار کردند.