ترامپ می‌گوید به مایک پمپئو دستور داده که به هدی مثنی دختری که چهار سال پیش از آلاباما آمریکا به سوریه رفت اجازه بازگشت داده نشود.

به گزارش مرور نیوز، وزیر خارجه آمریکا هم با صدور بیانیه‌ای گفت: هدی مثنی یک آمریکایی نیست. او هیچ مبنای قانونی هم برای سفر به آمریکا ندارد. او نه پاسپورت آمریکایی دارد و نه حق درخواست پاسپورت آمریکایی را دارد و نه ویزای ورود به آمریکا را. ما همچنان به شهروندانمان هشدار می‌دهیم که به سوریه سفر نکنند.

دونالد ترامپ در توییتر از دستور مستقیم خود برای ممانعت از ورود مثنی خبر داد. این در حالی است که خانواده هدی مثنی می‌گویند او متولد خاک آمریکا است و در سال 1994 در ایالت نیوجرسی به دنیا آمده و با پاسپورت آمریکایی خود چهار سال پیش به ترکیه و پس از آن به سوریه رفته است.

هدی مثنی در آن زمان ۲۰ سال داشت و در ایالت آلاباما دانشجو بود. او به خانواده خود گفته بود برای یک پروژه دانشگاهی به ترکیه می‌رود.

داستان هدی مثنی بسیار شبیه شمیمه بیگم، دختر دبیرستانی بریتانیایی است که درخواست او هم برای بازگشت به بریتانیا از سوی وزارت خارجه این کشور رد شده است.

شمیمه بیگم در سال ۲۰۱۵ به همراه دو دوست دبیرستانی خود به ترکیه و سپس سوریه رفت. آنجا با شبه‌نظامیان داعش ازدواج کرد و اکنون در پایگاهی در شمال سوریه که تحت کنترل کردهاست زندانی و بلاتکلیف است. شمیمه همین چند روز پیش یک پسر به دنیا آورده و به بی‌بی‌سی گفته قصد دارد به بریتانیا بازگردد و در آرامش کودکش را بزرگ کند. هدی مثنی هم در دوران حضور میان داعشیان سه بار به عقد شبه‌نظامیان در آمده و اکنون یک پسر ۱۸ ماهه دارد.

در همین حال، حسن شیبلی، وکیل خانواده مثنی گفته مضحک است که ترامپ از کشورهای اروپایی خواسته شهروندان داعشی خود را بپذیرند و حالا که نوبت به شهروندان آمریکایی رسیده بازی در می‌آورد.