مذاکرات صلح آمریکا و طالبان در دوحه به مدت دو روز به تعلیق درآمده و پس از آن در روز شنبه از سر گرفته می‌شود .

به گزارش مرور نیوز، سهیل شاهین ، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان گفت : اگر دو طرف در این مذاکرات بتوانند به توافقی درباره خروج نیروها از افغانستان دست یابند، جنگ در افغانستان پایان خواهد یافت و نیروهای طالبان به ارتش افغانستان خواهند پیوست.

وی ادامه داد: مذاکرات میان طالبان و دولت افغانستان مساله داخلی است و طالبان در حال حاضر مذاکرات با آمریکا درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را ادامه می‌دهند.

شاهین اضافه کرد: زمانی که اشغالگری در افغانستان به پایان برسد و نیروهای خارجی به طور کامل از این کشور خارج شوند و یک دولت اسلامی کامل در افغانستان برپا شود من فکر می‌کنم دیگر نیازی به هر گونه عملیات نظامی و جنگی وجود نداشته باشد. صلح پایدار در این کشور برقرار خواهد شد و همه نظامیان و غیرنظامیان در کنار یکدیگر زندگی خواهند کرد.

او افزود: مذاکرات با آمریکا در جهت تضمین این مساله است که افغانستان دیگر توسط دیگران مورد تهدید قرار نگیرد.

برخی از اعضای پیشین طالبان اعلام کردند، اگر توافق صلح با طالبان به دست آید این گروه اشتباهاتی که در گذشته انجام داده است را تکرار نخواهد کرد.

مولوی قلم الدین یکی از وزرای طالبان در دوران حکومت این گروه در افغانستان اعلام کرد: هیچ‌کس نباید نگران باشد. ما نمی‌خواهیم به دستاوردی بیشتر از توقف جنگ و کشتار دست یابیم.

برخی منابع مطلع درباره مذاکرات قطر اعلام کردند، در طول سه روز مذاکرات هیئت‌های طالبان و آمریکا درباره پیش‌نویس خروج نیروهای خارجی و تضمین‌های لازم کار کرده‌اند. همچنین در ادامه این مذاکرات، گفت‌وگوها درباره آتش‌بس و آغاز مذاکرات میان دولت افغان و طالبان آغاز خواهند کرد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز گفته است، این دور از مذاکرات تاکنون درباره نحوه خروج نیروهای آمریکایی و ممانعت از عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر بوده است.

دور ششم این مذاکرات از سوی زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و شیرمحمد عباس استانکزی، معاون رئیس دفتر سیاسی طالبان در دوحه هدایت می‌شود.