زلمای خلیل‌زاد گفت: گام بعدی من گفتگو در واشنگتن و رایزنی‌ها با سایر شرکاست. ما به زودی ملاقات دیگری خواهیم داشت و تا زمانیکه همه موارد مورد موافقت قرار نگیرند، هیچ توافق نهایی وجود نخواهد داشت.

به گزارش مرور نیوز، زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا در افغانستان گفت: شرایط برای صلح بهبود یافته است. مشخص است که تمامی طرف‌های درگیر به دنبال پایان جنگ هستند. با وجود فراز و نشیب‌های موجود، ما همه چیز را در مسیر اصلی خود حفظ کرده‌ایم و اقدامات واقعی انجام داده‌ایم.

وی در دومین توئیت خود نوشت: صلح به توافق بر سر چهار مساله نیاز دارد؛ تضمین مقابله با تروریسم، خروج نیروها، مذاکرات داخلی افغانستان و یک آتش بس جامع. در مذاکرات ژانویه، ما در اصول این چهار مؤلفه توافق کردیم و حالا در پیش نویس دو مورد اولی به توافق رسیده‌ایم.

وی ادامه داد، پس از یک توافق نهایی درباره مقابله با تروریسم و خروج نیروهای آمریکا از افغانستان ، طالبان و دولت افغانستان احتمالاً مذاکرات بین خود را درباره یک سازش سیاسی و آتش بس آغاز می‌کنند.

زلمای خلیل‌زاد گفت: گام بعدی من گفتگو در واشنگتن و رایزنی‌ها با سایر شرکاست. ما به زودی ملاقات دیگری خواهیم داشت و تا زمانیکه همه موارد مورد موافقت قرار نگیرند، هیچ توافق نهایی وجود نخواهد داشت.

خلیلزاد تلاش‌های آمریکا را برای گفتگو با طالبان به منظور پایان طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده در حالی تسریع بخشیده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خروج نیروهای این کشور از افغانستان است.

۱۴ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند که ماموریتشان آموزش، مشاوره و یاری رساندن به نیروهای افغان در نبردشان علیه طالبان و انجام مأموریت‌های مقابله با تروریسم علیه گروه‌هایی چون داعش است.

زلمای خلیلزاد گفت، پس از گفتگو با طالبان در ماه ژانویه، آمریکا و طالبان به چارچوب اولیه‌ای دست یافتند که براساس آن، طالبان موافقت کرد تا اجازه ندهد افغانستان به محل امنی برای تروریست‌ها به منظور توطئه‌هایی علیه غرب تبدیل شود و همین امر، به آمریکا نیز اجازه می‌دهد تا نیروهایش را از افغانستان خارج کند.

فرستاده ویژه آمریکا در امور افغانستان همچنین ادامه داد، امیدوار است که تا انتخابات ژوئیه افغانستان توافقی حاصل شود یا دست کم پس از آن پیشرفتی قابل ملاحظه به دست آید.

خلیلزاد در توئیت خود به زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات اشاره‌ای نکرده است.

طالبان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پیشرفتی در زمینه‌های مقابله با تروریسم و خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دست آمده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: هر دو طرف درباره این پیشرفت حاصل شده فکر می‌کنند، آن را با رهبران خود در میان می‌گذارند و برای یک نشست بعدی آماده می‌شوند که تاریخ آن از سوی دو تیم مذاکره کننده تعیین شود.

طالبان تاکید کرده که توافق آتش بس یا توافق برای گفتگو با دولت افغانستان به دست نیامده است.

یکی از مقام‌های طالبان که خواست نامش فاش نشود، گفت که هدف اصلی مبنی بر زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هنوز پابرجاست.

طالبان می‌خواهد این خروج ظرف سه تا پنج ماه صورت گیرد در حالیکه آمریکا می‌گوید این روند ۱۸ ماه تا دو سال زمان می‌برد.