رهبران سیاسی و مسلمان در سراسر جهان انزجار خود را بابت تیراندازی‌های مرگبار به دو مسجد در نیوزیلند که ۴۰ کشته برجای گذاشت، ابراز کردند.

 به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، رنتو مرسودی، وزیر خارجه اندونزی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اندونزی قویاً این تیراندازی‌ها را محکوم می‌کند به ویژه در مکان عبادت و در جریان برگزاری نماز جمعه.

وی به گزارش‌های رسانه‌ای نیز اشاره کرد که براساس آنها، شش شهروند اندونزیایی در زمان حمله در مسجد بودند که سه تن فرار کردند و از وضعیت سه تن دیگر اطلاعی نیست.

"تانتووی یحیی"، سفیر اندونزی در نیوزیلند به رویترز گفته که تحقیقات برای اعلام وضعیت شهروندان اندونزیایی گرفتار در این تیراندازی در جریان است. ۳۳۱ اندونزیایی در کرایستچرچ ساکن هستند که از این تعداد ۱۳۴ تن دانشجو هستند.

انور ابراهیم، رهبر بزرگترین حزب در ائتلاف حاکم مالزی نیز گفت که یک شهروند این کشور در میان مجروحان این تیراندازی است و اعلام کرد که این یک تراژدی سیاه است که بشریت و صلح جهانی با آن روبرو است.

وی در بیانیه‌ای اعلام کرد: من به شدت بابت این اقدام غیر انسانی که علیه ارزش‌های بشری رخ داده و جان غیرنظامیان را گرفته است، ناراحت هستم. ما تسلیت و همدردی عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان و مردم نیوزیلند ابراز می‌کنیم.

مقام‌های نیوزیلند کشته شدن تعداد زیادی را در این حملات تیراندازی تأیید کرده‌اند اما آمار دقیق را اعلام نکرده و هویت آنها را نگفته‌اند.

ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در توئیتر خود حمله "فاشیستی و نژادپرستانه" در نیوزیلند را محکوم کرده و نوشت: این حمله نشان داد خصومت و عداوت به اسلام و مسلمانان به چه حدی رسیده است. ما چندین بار شاهد این بوده‌ایم که اسلام هراسی علیه اسلام و مسلمانان به یک ایدئولوژی نابهنگام و مرگبار تبدیل شده است. جهان باید علیه چنین استدلالی برخیزد و باید کاری کند تا تروریسم فاشیستی اسلام هراسی متوقف شود.

در همین حال، کمال فاروقیری، مؤسس هیات "تمام مسلمانان هندوستان" که یک نهاد غیردولتی از نخبگان است نیز گفت: این حمله به شدت محکوم است و ادامه داد: یک ویروس ضد اسلامی در حال گسترش در سراسر جهان است. مردم همه مذاهب باید بسیار نگران باشند.

وحیدالله ویسی، سفیر افغانستان در استرالیا، نیوزیلند و فیجی نیز در توئیتر خود نوشت: سه افغان در این حمله مجروح شده‌اند. فکر من پیش خانواده‌های این افغان‌هاست.

محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان نیز ضمن محکومیت این حمله در توئیتر از هشتگ "پاکستان علیه تروریسم" استفاده کرد.

مردم در سراسر جهان نیز در رسانه‌های اجتماعی به محکومیت این حملات در نیوزیلند پرداخته‌اند.