شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین امروز (جمعه)، با هدف کاهش ناآرامی های سیاسی در هنگ کنگ و فرونشاندن احساسات استقلال طلبانه در تایوان خودمختار، خواستار اتحاد همه مردم چین شد.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری شینهوا، رئیس جمهوری چین این سخنان را در مراسم یکصد و پنجاهمین سالگرد تولد سون یات سن، اولین رئیس جمهوری چین و پدر "ناسیونالیسم چینی" ایراد کرد که هنوز هم میان مردم از احترام برخوردار است.

شی جین پینگ همچنین گفت: ما هرگز و در هیچ زمانی به هیچ فرد یا گروه و حزبی اجازه نمی‌دهیم تا تکه‌ای از خاک چین را جدا کند.

او همچنین افزود که روحیه سون یات سن مدل مناسبی برای چین است و همه چینی‌ها باید خود را متعهد به کار سخت، بلند مدت و مداوم بدانند.

هفته گذشته در هنگ کنگ تعدادی از معترضان و حامیان تصمیم اخیر پکن برای تفسیر مجدد قانون اساسی هنگ کنگ، راهپیمایی کردند، تفسیری که باعث شده است دو قانونگذار حامی استقلال هنگ کنگ از تصدی مقاوم خود محروم شوند.

همچنین شی چین پینگ از رهبران تایوان خواست تا این اصل را که تایوان و سرزمین اصلی، هر دو جزو یک چین واحد هستند، تایید و تقویت کنند، موضوعی که رئیس جمهوری تایوان آن را رد کرده است.

درخواست برای تعیین سرنوشت و استقلال در قلمرو چین از سال ۲۰۱۴ که دهها هزار نفر به مدت ۷۹ روز در هنگ کنگ به خیابان‌ها آمدند، افزایش یافته است.