رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا گفت: بار دیگر تاکید می‌کنم که رئیس جمهور ایران حتی نتوانست وعده‌های اقتصادی برای مردم خود را اجرایی کند چگونه می‌تواند این وعده‌ها را برای مردم عراق انجام دهد، مردم عراق نباید منتظر نتایج متفاوتی از توافقات ایران باشند.

به گزارش مرور نیوز، بریان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه الحره آمریکا با توجه به سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد اظهار کرد: ما می‌دانیم که سیاست خارجه ایران به حاکمیت و استقلال کشورهای دیگر احترام نمی‌گذارد، ایران از سال ۱۹۷۹( پیروزی انقلاب اسلامی ایران) به دنبال خرابی در کشورهای دیگر و تغییر هویت ملی آنها به هویت دینی بوده است. این مساله باعث به وجود آمدن بی ثباتی و کشتار در خاورمیانه شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این سفر و توافق‌هایی که به دنبال داشت ایران توانست پیشرفتی در دور زدن تحریم‌ها داشته باشد، گفت: خیر، به نظر من نتوانستند پیشرفتی حاصل کنند، ما تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران وضع کرده‌ایم و این تحریم‌ها بر روی نظام ایران تأثیر خواهد گذاشت، ما از طریق تحریم‌های مالی و نفتی ایران را از میلیاردها دلار پول محروم کردیم و بسیاری از راه‌هایی که ایران می‌توانست از آنها استفاده کند را بسته‌ایم، ما راه متفاوتی برای اجرای تحریم‌ها در پیش گرفته‌ایم.

هوک در رابطه با توافقاتی که در این سفر به دست آمد هم مدعی شد: بار دیگر تاکید می‌کنم که حسن روحانی رئیس جمهور ایران حتی نتوانست وعده‌های اقتصادی برای مردم خود را اجرایی کند چگونه می‌تواند این وعده‌ها را برای مردم عراق انجام دهد، مردم عراق نباید منتظر نتایج متفاوتی از توافقات ایران باشند.

این مسئول آمریکایی در رابطه با پایبندی و یا عدم پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران مدعی شد: ما انتظار داریم که عراق به تحریم‌های ما پایبند باشد، این به نفع آنان است. ما از طریق محروم کردن ایران از درآمدش که آن را برای بی‌ثباتی منطقه و حمایت از سپاه و نیروی قدس استفاده می‌کند رویکرد دیگری داریم. جدای از اظهارت روحانی و توافقاتی که امضا شد، ایران تلاش می‌کند بر عراق سیطره پیدا کند. ایران تلاش می‌کند عراق را گذرگاه خود در خاورمیانه قرار بدهد. آمریکا خواهان عراقی قوی و دارای حاکمیت و آزادی و بدون دخالت روحانی و قاسم سلیمانی است.

برایان هوک در پاسخ به سوالی در رابطه با معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات برق از ایران و چگونگی پرداخت هزینه این برق نیز گفت: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا برای کمک به مردم جنوب عراق استثنائاتی قرار داد و طبیعتاً ما این اقدام را برای سودرسانی به ایران انجام نداده‌ایم و درآمد این صادرات از طریق صندوق ویژه‌ای پرداخت می‌شود زیرا ایران از دادوستد با دلار محروم است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت عراق مطلع است که این درآمدها باید از طریق صندوق ویژه‌ای پرداخت شود و نباید به طور مستقیم به ایران بدهند، گفت: بله مطلع هستند.

رئیس گروه اقدام علیه ایران در رابطه با همکاری‌های بانکی میان ایران و عراق مدعی شد: آمریکا ده‌ها بانک ایرانی که تنها به نظام خود خدمت می‌کنند را مشخص کرده است و به وضوح به دنیا اعلام کرد هرگونه همکاری با آنها مجازاتی به دنبال خواهد داشت و بانک‌ها عراقی از این مساله مطلع هستند. اینها همان بانک‌هایی هستند که از نظام سوئیفت استفاده می‌کنند. سیستم بانکی ایران به طور عامدانه سیاه، غیر شفاف و غیر واضح است و نظام ایران نمی‌خواهد مردم بدانند که پول‌ها به کجا می‌روند زیرا این اموال در همه جای خاورمیانه، در عراق، سوریه، بحرین و یمن و برای محقق کردن بلندپروازی ایران استفاده می‌شود.

برایان هوک در پاسخ به این سوال که ایرانی‌ها از سفر روحانی به عراق خوشحال هستند و آن را با سفر دونالد ترامپ به عراق مقایسه می‌کنند گفت: به نظر من این مقایسه منطقی نیست، این دو سفر باهم متفاوت هستند و گفت‌وگوهای ترامپ و دیگر مقامات آمریکایی با مقامات عراقی نسبت به گفت‌وگوهای روحانی با مقامات عراقی تفاوت دارند، ما خواستار عراقی قوی و دارای حاکمیت هستیم اما هدف ایران چیز دیگر است.

این مقام آمریکایی در پاسخ به سوالی در رابطه با نتایج تحریم‌ها علیه ایران مدعی شد: فکر می‌کنم نتیجه‌ای که می‌توان دید، محروم شدن ایران از منبع درآمدش است. اخیراً دیدیم که بزرگ‌ترین همپیمان ایران یعنی حزب‌الله به طور علنی خواستار دریافت حمایت مالی از همپیمانان خود شد. این نتیجه تحریم‌های ما است. ما می‌دانیم که ایران بودجه کمتری برای دفاع و سپاه قرار داده است و این مساله خوبی است. ما قطعاً پیشرفت بیشتری در این فشار اقتصادی به دست خواهیم آورد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با حضور نیروهای آمریکایی در عراق و آیا هدف آنها زیر نظر گرفتن ایران است و یا مبارزه با داعش، گفت: نمی‌توانم بیشتر از چیزی که دونالد ترامپ گفت در این رابطه بگویم اما همانگونه که پمپئو درباره سوریه گفت، سطح نیروها در منطقه بالا و پایین می‌رود اما مأموریت همان است. ما به آینده امن و شکوفای عراق متعهد هستیم اما تا زمانیکه رئیس جمهور روحانی چنین وعده‌هایی برای تعمیق روابط می‌دهد، تحقق این مساله سخت است و این به زیان مردم عراق است.