در هفته های اخیر دستکم سه کشتی هندی حامل سوخت در بنادر ونزوئلا پهلو گرفته اند درحالی که انتظار می رود یک کشتی دیگر هندی با محموله نفت گاز در هفته آینده وارد ونزوئلا شود.

به گزارش خبرگزاری موج، یک سخنگوی شرکت رلاینس گفت:شرکت رلاینس از تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا پیروی می کند. شرکت رلاینس به ریاست موکش آمبانی میلیاردر هندی که سرمایه گذاری گسترده ای در کرده به سیستم مالی این کشور وابستگی زیادی دارد.

از سوی دیگر بازار هند برای ونزوئلا اهمیت زیادی دارد زیرا هند دومین مشتری بزرگ نفتی برای این کشور محسوب می شود.

هفته گذشته مقامات هندی اعلام کردند که دهلی نو در حال بررسی پیشنهاد ونزوئلا برای استفاده از ارز روپیه در پرداخت های نفتی به ونزوئلا برای حفظ واردات نفت از این کشور آمریکایی جنوبی است.

واشنگتن که از خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا حمایت می کند هم اکنون به دنبال وضع تحریم های جدید مالی علیه این کشور است تا دسترسی ونزوئلا به سیستم جهانی مالی را مسدود کند.

تحریم های فعلی آمریکا، شرکت های این کشور را از تجارت با ونزوئلا باز می دارد اما به سایر وارد کنندگان بین المللی مانند هند صدمه ای نمی رساند. با این حال آمریکا به هند فشار وارد کرده است تا واردات خود از ونزوئلا را متوقف کند. تحریم های جدید مالی آمریکا، شرکت های هندی را مجبور خواهد کرد تا واردات نفتی خود از ونزوئلا متوقف کند. بنابراین هند باید به دنبال یک سیستم مالی جایگزین باشد.

شرکت صنایع رلاینس و نارایا انرژی،تنها شرکت های هندی هستند که روزانه 300 هزار بشکه نفت خام از ونزوئلا وارد می کنند.

پیش از این جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیتی با هشدار به هند در خصوص خرید نفت ونزوئلا نوشت، رفتار کشورها و شرکت‌هایی که به دولت مادورو برای سرقت منابع غنی ونزوئلا کمک می‌کنند هرگز از نظر آمریکا فراموش نخواهد شد.