رئیس جمهوری روسیه و رئیس جمهوری قرقیزستان در شهر بیشکک پس از مذاکرات دوجانبه پشت درهای بسته با نمایندگان رسانه‌های محلی و بین‌المللی دیدار کردند.

به گزارش مرور نیوز، در این نشست پوتین گفت: قرقیزستان شریک استراتژیک روسیه است و به دلیل تلاش‌های مقامات دولتی قرقیز وضعیت در این کشور ثابت است و فرصت‌های جدی برای حل مسائل اجتماعی و اقتصادی وجود دارد.

وی گفت: روسیه و قرقیزستان از اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند که همکاری در این سازمان باعث تقویت همکاری دو کشور در عرصه بین المللی خواهد شد و مناسبات دوجانبه توسعه پیدا  می‌کند.

پوتین  در ادامه این سفر را مهم عنوان کرد و از چشم انداز توسعه همکاری  بین مسکو و بیشکک در زمینه نظامی و آموزش کارکنان وزارت کشور قرقیزستان خبر داد.

جین بیک اف نیز با اشاره به سخنان همتای خود اظهار داشت: مردم و دولت قرقیزستان نیز روسیه را به عنوان شریک قابل اعتماد خود می‌دانند و 2 کشور برای توسعه همکاری مهم و بلندمدت آماده هستند.

رئیس جمهور قرقیزستان در ادامه از اختصاص کمک 30 میلیون دلار روسیه به بیشکک و عفو مهاجرین کاری تشکر کرد.

جین بیک اف گفت: قرقیزستان و روسیه هیچ اختلاف نظر درباره مسائل روابط دوجانبه و همچنین مسائل بین‌المللی ندارد و طرفین آماده تقویت تعامل هستند.

علاوه بر این رؤسای جمهوری 2 کشور تصمیم گرفتند تا سال 2020 در روسیه به عنوان سال توسعه روابط با قرقیزستان و در قرقیزستان سال توسعه روابط با روسیه باشد.

بر اساس اطلاعات اولیه مقامات قرقیزستان و روسیه در نظر دارند تا توافقنامه های مختلف به ارزش 6 میلیارد دلار امضا کنند.