ارتش سودان از ساعت دو بامداد به وقت خارطوم در این ایالت قانون منع آمد و شد اعلام کرده است .

به گزارش مرور نیوز، نیروهای امنیتی اقدام به شلیک تیر در اطراف فرماندهی ارتش سودان  کردند اما نیروهای ارتش هیچ مداخله نظامی نداشتند. پلیس سودان صبح امروز نیروهای بسیاری را به اطراف فرماندهی کل ارتش سودان؛ جایی که هزاران معترض از روز شنبه تحصن کرده‌اند، گسیل کرد. شاهدان گفتند، پلیس امروز با گاز اشک آور اقدام به پراکنده کردن تظاهرکنندگان کرد.

به گفته شاهدان عینی، ارتش اقدام به بیشتر کردن فاصله تظاهرکنندگان با مقر فرماندهی ارتش در تلاش برای عمل به وظایفش در حمایت از تظاهرکنندگان و ایجاد فضا برای نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی جهت استقرار در اطراف مقر فرماندهی کرد تا اقدام به متفرق کردن تظاهرکنندگان از اطراف این نهاد کنند.

جمعیت مشاغل سودان یک جمعیت انجمنی غیررسمی است از ساکنان شهرهای خارطوم خواسته تا به مقر فرماندهی کل در قلب پایتخت بیایند تا مانع از متفرق کردن تظاهرکنندگان شوند.

به دنبال فراخوان فعالان سودانی برای اعتراضات علیه عمر البشیر ، پلیس سودان در سرتاسر پایتخت و سایر استان‌ها در میادین اصلی و اطراف مقرهای دولتی مستقر شده بود.

در همین راستا، جمعیت مشاغل سودان از مردم این کشور خواست در اعتصاب سراسری در بخش‌های مختلف این کشور از امروز (یکشنبه) و تا زمان سقوط کامل نظام و تحویل قدرت به دولت انتقالی شرکت کنند.

این جمعیت از شاغلان بخش خصوصی و دولتی خواست در این اعتصاب شرکت کنند و به تظاهرات و تحصن در مقابل مقر فرماندهی کل ارتش تا زمان سقوط کامل نظام عمر البشیر ادامه دهند.

رسانه‌های سودانی اعلام کردند که معترضان در خارطوم روز شنبه به محل اقامت عمر البشیر، رئیس‌جمهور این کشور در داخل مقر فرماندهی ارتش یورش بردند.

ویدیوهایی نیز منتشر شدند که نشان می‌دهند تظاهرکنندگان وارد مقر اقامت رئیس‌جمهور سودان شده‌اند.

به گفته منابع، پلیس سودان از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن هزاران تظاهرکننده که بیرون مقر اقامت عمر البشیر تجمع کرده بودند، استفاده کرد.

به گفته شاهدان عینی، نیروهای امنیتی تظاهرکنندگان را محاصره کردند و راه‌های منتهی به وزارت دفاع و مقر فرماندهی کل ارتش در خارطوم را بستند.

اما تظاهرکنندگان توانستند به مجتمعی که شامل مقر وزارت دفاع و مقرهای دستگاه‌های امنیتی است، برسند. تظاهرکنندگان که پرچم سودان را در دست داشتند شعار آزادی، عدالت و صلح سر دادند. این تظاهرات به نظر می‌رسد بزرگترین تظاهرات از آغاز اعتراضات مردمی سودان از ۱۹ دسامبر تاکنون باشد.