با اعلام رسمی کمیسیون انتخابات هند، کمپین انتخابات سراسری این کشور آغاز شده هر چند که در ماه‌های گذشته سیاستمداران هندی در وضعیت آمادگی برای انتخابات قرار داشته و دست به برپایی تجمعات و اجرای تدابیری برای جلب نظر رأی دهندگان در این کشور زده اند.

به گزارش مرور نیوز، در این انتخابات نارندرا مودی نخست وزیر هند و رهبر حزب ملی‌گرا و هندوی بهاراتیا جاناتا ، به دنبال رسیدن به یک دوره پنج ساله دیگر نخست وزیری است. براساس نظرسنجی‌ها، در این انتخابات مودی و حزبش بیشترین میزان کرسی‌ها در پارلمان هند را کسب می‌کنند. روز یکشنبه کمیسیونانتخابات هند رسماً آغاز اولین مرحله انتخابات در تاریخ فردا ۱۱ آوریل را اعلام کرده و بعد از این مرحله شش مرحله دیگر از این انتخابات اجرا شده و تا ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) به پایان خواهد رسید و نتایج انتخابات قرار است در تاریخ ۲۳ مه (دوم خرداد) اعلام شود.

انتخابات در هند با توجه به وجود ۹۰۰ میلیون رأی دهنده واجد شرایط در این کشور، یک فرآیند عظیم محسوب می‌شود و اجرای آن با چالشهای لجستیکی و امنیتی عمده‌ای از جمله در زمینه نظارت بر روند رأی گیری در تمامی طیف جغرافیایی متنوع و وسیع این کشور همراه است.

در انتخابات قبلی نارندرا مودی با تبلیغ پیرامون مطالبات جوانان و زدودن فساد در دولت با توجه به وقوع رسوایی‌ها در دولت قبل از آن توانست به پیروزی برسد.

با توجه به این که مودی یک ملی‌گرای هندو است، از زمانی که او نخست وزیر شد خشونت‌های گروه‌های راستگرای هندو در این کشور از جمله علیه مسلمانان و همچنین ارعاب روزنامه نگاران افزایش یافته است.

با این حال مودی توانسته در زمینه رشد اقتصادی در هند و افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساختهای این کشور دستاوردهای مهمی داشته باشد هرچند که این دستاوردها تأثیر عمده‌ای بر اشتغالزایی نداشته است.

به گفته پراتاپ بهانو مهتا، یک کارشناس سیاست هند و استاد دانشگاه "آشوکا"، در این انتخابات برخلاف انتخابات ۲۰۱۴ رأی دهندگان احتمالاً کمتر معتقد خواهند بود که مودی بتواند به وعده‌هایش برای ایجاد تغییرات در هند عمل کند.

مودی در این انتخابات با مجموعه‌ای از احزاب اپوزیسیون که به دنبال کنار زدن او از قدرت هستند رقابت می‌کند و اصلی ترین رقیب او رائول گاندی رهبر حزب موسوم به "کنگره ملی هند" و از تبار خاندان نهرو-گاندی در هند است.