سرویس بین الملل- پس از زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر شکست دمکراتها و انتخاب دونالد ترامپ جمهوریخواه به عنوان رئیس جمهوری جدید، شهرهای این کشور شاهد تظاهرات اعتراض آمیز گسترده مخالفان وی بود.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آمریکا، در برخی از آنها به دلیل ورود پلیس با خشونت نیز همراه شد.

گر چه هیلاری کلینتون فردای انتخابات در تماسی تلفنی با دونالد ترامپ، پیروزی را به او تبریک گفت و هر دو نامزد از هواداران خود خواستند تا اتحاد آمریکائیان حفظ شود، با این حال از اولین ساعات پس از اعلام پیروزی ترامپ و نیمه های شب 9 نوامبر، در تظاهرات اعتراض آمیز، حدود یکهزار و پانصد دانش آموز به همراه معلمان خود در حیات یک از دبیرستان های شهر برکلی ایالت کالیفرنیا با سردادن شعارهایی از قبیل ترامپ رئیس جمهوری ما نیست راهپیمایی و به سمت دانشگاه برکلی حرکت کردند. 

در لس آنجلس نیز صدها دانش آموز که بیشترشان آمریکایی لاتین- تبار بودند علیه ترامپ راهپیمایی کردند. 

تظاهرات مشابهی نیز در شهرهای فیلادلفیا، سیاتل، واشنگتن، نیویورک، پورتلند، بوستون، آستین، سانفرانسیسکو و شیکاگو در اعتراض به انتخاب ترامپ برگزار شد.

معترضان، ترامپ را نژادپرست، ضد زن و خارجی ستیز نامیدند و برگه هایی در دست داشتند که رویشان نوشته شده بود :ما حرف داریم و آموزش برای همه.

در پی گسترش این اعتراض ها و به خشونت کشیده شدن برخی از آنها، پلیس 30 معترض را در خیابان های شهر نیویورک بازداشت کرد. معترضان بزرگراه 101 لس آنجلس را که شمال به جنوب ناحیه غرب آمریکا را به یکدیگر متصل می کند، مسدود کردند. اداره پلیس لس آنجلس در جریان این اعتراض ها 13 معترض را دستگیر کرد.
در همین حال چندین افسر پلیس در اوکلند نیز مجروح و روانه بیمارستان شدند و پلیس با استفاده از گاز اشک آور معترضین را متفرق کرد.