سفیر فرانسه در واشنگتن گفت : پیش از خروج ترامپ از برجام، آمریکا و فرانسه در آستانه حصول توافقاتی برای تکمیل برجام بوده‌اند اما ترامپ یک شبه تصمیم گرفت از این توافق خارج شود.

به گزارش مرور نیوز، این دیپلمات فرانسوی گفت: اقدامی که مرا شگفت‌زده کرد، توافق هسته‌ای با ایران بود. ما در حال مذاکره با دولت آمریکا برای دست یافتن به یک توافق تکمیلی برای توافق هسته‌ای بودیم؛ درخصوص موشک‌ها، تروریسم و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران. ما در آستانه حصول یک توافق تکمیلی بودیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه اندازه به توافق با دولت ترامپ نزدیک بودید، تصریح کرد: افراد می‌گویند ۹۰ درصد؛ من نمی‌دانم. مذاکرات در جریان بود و مطلقاً هیچ بحرانی در مذاکرات وجود نداشت. ناگهان در یک شب همه چیز تغییر کرد. خود ترامپ یک شبه این تصمیم را گرفت و هیچ‌کس مطلع نبود. روز بعد نیز کسی قادر نبود برای ما توضیح دهد که این کار به چه معناست.

سفیر فرانسه در پاسخ به سوالی درباره علت حضور رئیس جمهور فرانسه در آمریکا در همان زمان‌ها و اینکه آیا وی با تصور تأثیر بر ترامپ به واشنگتن رفته بود، گفت: ترامپ در دیدار رو در رو به او گفت، ما می‌خواهیم از توافق خارج شویم و مکرون هم گفته بود که آنها می‌توانند برای یک توافق جهانی مذاکره کنند. مکرون در ادامه گفته بود که باید در کنار یکدیگر تلاش کنند و ترامپ نیز پاسخ داده بود، بله. سپس ما آنجا را ترک کردیم. من خیلی توهم نداشتم اما با این تصور آنجا را ترک کردیم که ممکن است اتفاقی رخ دهد.

ژرارد آرو در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها با حسن نیت مذاکره می‌کردند، بیان کرد: کسی که در مقابل با ما مذاکره می‌کرد حسن نیت نداشت؛ یعنی برایان هوک. اما مشکل این است که این بروکراسی بسیار ناکارآمد است. به‌طور قطع فقط یک نفر است که می‌تواند برای آمریکا تصمیم بگیرد و آن، دونالد ترامپ است.