سلطان نشین عمان درحال تقریبا جنگ سرد با اماراتی ها است و با افزایش اختلافات خاموش از زمان وقوع بحران در روابط بین کشورهای شورای همکاری روبرو است. مسقط توانسته است ضربات امنیتی مهلکی به برنامه جاسوسی امارات وارد کند.

به گزارش مرور نیوز، یک شبکه جاسوسی جدید امارات که هدایت آن را محمد بن راشد حاکم دبی برعهده دارد، در سلطان نشین عمان متلاشی شد. دستگاه های امنیتی عمان چندی پیش توانستد اطلاعاتی درباره یک شبکه جاسوسی اماراتی فعال علیه کشورشان به دست بیاورند.این اطلاعات، دستگاه های امنیتی عمان را به سمت جزئیات شبکه و اسامی همه اعضا و شرکت های همکار با آن و بازداشت آنها سوق داد.

به نوشته الاخبار، این حادثه برای دستگاه های اطلاعاتی عمان روشن کرد که محمد بن راشد حاکم دبی در پرونده این شبکه شخصا ورود می کرد و این امر باعث تنش بزرگی بین دوطرف شد و مسئولان عمانی با اطلاعات خود به ابوظبی برخورد کردند و در پیامی تهدید آمیز، مسئولان اماراتی بر سر دوراهی قرار دادند که یا پرونده را علنی می کند یا اینکه باید اسامی همه جاسوسان قدیمی و جدید را به مسقط بدهند.

به نوشته الاخبار، محمد بن راشد خط تماس مستقیمی با مسئولان عمانی در دو بندر الدقم و صحار برقرار کرده بود تا آنها را در مقابل رشوه بزرگی به خدمت بگیرد تا اینکه آنها در روند توسعه این دو بندر کارشکنی کنند. این رشوه شامل دادن تابعیت امارات همراه با املاک و خودروها و پول بود.

این رسانه افزود: محمد بن راشد تلاش کرد که مسئولان بنادر یاد شده را جذب کند اما همه تلاش های امارات بعد از شناسایی شبکه جاسوسی امارات و بازداشت اعضای آن از سوی دستگاه اطلاعات عمان شکست خورد.

به گفته منابع یاد شده، پرونده توطئه امارات در قالب گسترده تری قرار داد چرا که محمد بن زاید ولیعهد سعودی هدایت حمله به ترکیه و قطر و عمان را به دست دارد و سیستم بانکی امارات را برای رسیدن به این هدف به خدمت گرفته است تا هویت شرکت های تجاری و تجاری را که با کشورهای همسایه و در صدر آنها قطر و ترکیه و عمان همکاری می کنند، مشخص کند.