هیئت عالی ملی برگزاری تظاهرات بازگشت طی بیانیه‌ای خواستار مشارکت گسترده فلسطینیان در تظاهرات جمعه تحت شعار متحد برای مقابله با معامله قرن شده بود.

به گزارش مرور نیوز، هیئت عالی تظاهرات بازگشت، رژیم صهیونیستی را از هرگونه حماقت و تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان برحذر داشت. تظاهرات بازگشت تا تحقق تمامی اهدافش از جمله لغو محاصره و شکست معامله قرن ادامه خواهد داشت.

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی از همان لحظات اولیه آغاز تظاهرات بازگشت اقدام به شلیک گلوله و گاز اشک آور به سمت شرکت کنندگان در این فعالیت مسالمت آمیز کردند.

به گفته وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، جوانی فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسیده و بیش از ۳۰ نفر دیگر زخمی شدند که در میان آنها چهار کودک و امدادرسان است.

لازم به ذکر است که وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه صبح جمعه در گزارشی اعلام کرد که از آغاز تظاهرات بزرگ بازگشت در مرز غزه در ۳۰ مارس سال گذشته تاکنون، ۳۰۴ فلسطینی در حملات و تیراندازی‌های ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیده‌اند. ۵۹ نفر از مجموع شهدا کودک و ۱۰ نفر نیز زن هستند.

از سوی دیگر، به رغم تدابیر امنیتی شدید رژیم صهیونیستی در شهر قدس اشغالی به ویژه بخش قدیمی این شهر، هزاران نفر خود را برای شرکت در نماز جمعه این هفته به مسجدالاقصی رساندند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، بنابر اعلام وزارت اوقاف اسلامی قدس، حدود ۲۰۰ هزار نفر در اولین نماز جمعه ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی حاضر شدند.

خطیب نماز جمعه این هفته مسجد الاقصی به بیان فضیلت ماه مبارک رمضان و اهمیت توبه و بازگشت به سوی خداوند پرداخت.

رژیم صهیونیستی از ساعات اولیه صبح امروز تدابیر امنیتی و محدودیت‌های شدیدی را در شهر قدس و اطراف و محوطه‌های مسجد الاقصی به اجرا گذاشت و به بسیاری از فلسطینیان اجازه ورود به مسجد الاقصی و اقامه نماز جمعه در داخل آن را نداد.