نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: نباید تروریست‌ها در ادلب تحت حمایت باشند. توافق روسیه و ترکیه درباره مناطق کاهش تنش در ادلب شامل یک کلمه درباره لزوم حمایت از تروریست‌ها نیست بلکه برعکس بر تصمیم دو طرف برای مبارزه با تروریست‌ها تأکید دارد.

به گزارش مرور  نیوز، به نقل از شبکه روسیا الیوم، واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت درباره وضعیت شمال غرب سوریه اظهار کرد: به رغم مخالفت برخی شرکایمان ما با تروریست‌ها در ادلب مقابله می‌کنیم. نباید تروریست‌ها در ادلب تحت حمایت باشند. توافق روسیه و ترکیه درباره مناطق کاهش تنش در ادلب شامل یک کلمه درباره لزوم حمایت از تروریست‌ها نیست بلکه برعکس بر تصمیم دو طرف برای مبارزه با تروریست‌ها تأکید دارد.

نبنزیا گفت: روسیه به عنوان عضو دائم شورای امنیت و یکی از طرف‌های ساختار آستانه به تلاش‌های خود برای بازگشت صلح به سوریه تلاش می‌کند. روند آستانه بیش از هر ساختار دیگری در حفظ مناطق کاهش تنش و کاهش تهدیدات تروریستی و آغاز روند سیاسی موفق بوده است.

نبنزیا از دبیرکلی سازمان ملل و آژانس‌های وابسته به آن خواست اطلاعات ناموثق درباره کشته شدن غیرنظامیان در عملیات ارتش سوریه و روسیه منتشر نکنند.

اخیراً مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه از کشته شدن ۱۶۰ غیرنظامیان در درگیری‌های ادلب خبر داد.

وی افزود: ما کاملاً با اتهامات درباره نقض قوانین بشردوستانه بین المللی مخالفیم. ارتش سوریه و نیروهای روسی با غیرنظامیان نمی‌جنگند و زیرساخت را هدف قرار نمی‌دهند. هدف ما تروریست‌ها هستند.

نبنزیا گفت: فعالیت‌های تروریست‌ها موجب تشدید تنش‌ها در مناطق کاهش تنش شده است. آن‌ها اقدامات تحریک‌آمیزی را علیه نیروهای دولتی سوریه انجام می‌دهند و امنیت پایگاه هوایی حمیمیم در استان لاذقیه را به خطر می‌اندازند. ما به اطلاعاتی دست یافتیم که نشان می‌دهد تروریست‌های جبهه النصره قصد دارند با استفاده از مواد شیمیایی در شهر سراقب استان ادلب اقدامی تحریک‌آمیز انجام داده و بعداً نیروهای روسیه را به انجام این حمله شیمیایی متهم کنند.

از سوی دیگر جاناتان کوهن، نماینده آمریکا در سازمان ملل از روسیه خواست اقداماتی را برای توقف حملات در ادلب و "قانع کردن نظام سوریه به احترام به آتش‌بس" اتخاذ کند.

وی افزود: روسیه باید ورود کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به ادلب را بدون هیچ محدودیتی تضمین کند.

این مسئول آمریکایی مسکو و دمشق را به توجیه هدف قرار دادن غیرنظامیان و بیمارستان‌ها به بهانه مبارزه با تروریسم متهم و تأکید کرد که توافق روسیه و ترکیه درباره آتش‌بس ادلب و مناطق مجاور آن برای حفظ صلح لازم است.

در همین راستا انگلیس و فرانسه نیز از نیروهای سوریه و روسیه خواستند حملاتشان را در ادلب متوقف کنند.

تعدادی از کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت از جمله پرو نیز خواهان توقف حملات در ادلب شدند.