کارشناس سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نسبت به دستکاری نتایج تحقیقات درباره حمله شیمیایی به منطقه دوما اعتراف کرد .

به گزارش مرور نیوز، در گزارش هندرسون آمده است که بر اساس آزمایش ها و بازدید انجام شده از مکان حادثه، به احتمال زیاد مخازن و کپسول ها از آسمان پرتاب نشده و توسط افراد بر روی زمین کار گذاشته شده بود. 

گروهی از کارشناسان به ریاست هندرسون آزمایش هایی را انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که وضعیت مکان حادثه در شهر دوما با آثار حمله تناسب ندارد، زیرا با توجه به سوراخ شدن سقف بتنی در محل حادثه باید مواد سمی در محل یافت می شد و در مکانی دیگر نیز یک مخزن مواد شیمیایی بر روی یک تخت قرار گرفته بود و حتی چاشنی آن سالم بود و این موضوع پس از برخورد با سقف غیرممکن است. 

بر این اساس، کمیته مهندسی وابسته به گروه حقیقت یاب نباید در سال گذشته به طور قطع اعلام می کرد که این کپسول ها از آسمان (از سوی نیروهای سوری) پرتاب شده، زیرا وضعیت مکان با وضعیت محلی که از آسمان مورد حمله شیمیایی قرار گرفته، متفاوت بود. 

در 19 فروردین ماه سال گذشته (1397) بود که رسانه های غربی به طور هماهنگ خبر کذب حمله شیمیایی به شهر دوما در غوطه شرقی سوریه را منتشر و از همان ابتدا و بدون ارائه سندی ارتش سوریه را عامل این حمله معرفی کردند؛ اقدامی که پس از چند روز ثابت شد که اصلا حمله شیمیایی اتفاق نیفتاده و توطئه ای از سوی غرب و رسانه های غربی بوده که توسط 'کلاه سفیدها' برای صحنه سازی حمله غرب به سوریه برای نجات تروریست ها اجرا شده است. 

در همان زمان آنتونیو گوترش  دبیرکل سازمان ملل در واکنش به گزارش‌های رسانه های غربی صهیونیستی درباره حمله شیمیایی در دوما و اتهام ‌زنی‌های مقامات برخی کشورهای غربی و مخالفان دولت سوریه به دمشق اعلام کرده بود که قادر به تایید این گزارش‌ها نیست. 

در 19 فروردین 1397 تروریست های موجود در منطقه غوطه شرقی مدعی شدند که نیروهای دولت دمشق شهر دوما در این منطقه را با سلاح‌های شیمیایی هدف قرار داده‌ است. پس از چند روز سازمان منع تسلیحات شیمیایی در بررسی خود وجود گاز کلر را در دوما تائید کرد، اما نشانه‌ای از عامل اعصاب که تروریست ها مدعی آن بودند، یافت نکرد. همین ادعای واهی سازمان منع تسلیحات شیمیایی دستاویزی شد برای آمریکا و غرب جهت حمله به خاک سوریه.

در 24 فروردین ماه سال گذشته (1397) بود که آمریکا در اقدامی مشترک با انگلیس و فرانسه و با همین بهانه واهی با 103 فروند موشک و راکت، 10 مرکز نظامی و تحقیقاتی سوریه را هدف قرار داد و خسارت هایی را به کشور و مردم آن وارد کرد. 

در همان تاریخ بازرسان و کارشناسان سازمان منع تسلحیات شیمیایی نیز در دمشق حضور داشتند و قرار بود برای تهیه گزارش به شهر دوما در نزدیکی پایتخت سوریه بروند، اما چند ساعت قبل از حضور این کارشناسان در منطقه دوما، سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس حملات هوایی خود را به سوریه آغاز کردند. 

آمریکا و همپیمانانش یکسال قبل از آن یعنی در فروردین 1396 نیز یک بار دیگر با ادعا و بهانه استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در 'خان شیخون' اقدام به موشک باران (59 موشک) پایگاه 'الشعیرات' در استان 'حمص' در شمال دمشق کردند، ادعایی که بعدا ثابت شد از اساس دروغ بوده است. 

ارتش سوریه در فروردین 1396 یک مقر تروریست ها را در خان شیخون هدف حملات هوایی قرار داد؛ مقری که ارتش این کشور نیز نمی دانست محل ساخت تسلیحات شیمیایی از سوی تروریست هاست؛ انتشار گاز متصاعد شده از این مقر موجب کشته شدن شماری از تروریست ها و در عین حال شهروندان سوری اطراف این مقر شد؛ آمریکا و همپیمانانش برای رسوا نشدن به سرعت شروع به جوسازی علیه حکومت دمشق کردند تا تحویل مواد شیمیایی به تروریست ها از سوی واشنگتن و غربی ها که برای هدف قرار دادن ارتش و مردم سوریه صورت گرفته بود، افشا نشود و این موضوع را به گردن حکومت دمشق بیندازند. 

شهریور سال 1397 نیز سناریوی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی علیه تروریست ها توسط جبهه غربی - عربی - صهیونیستی یا همان حامیان تروریست ها تکرار شد، اما این بار این سناریو قرار بود در استان 'ادلب' در شمال غرب سوریه یا همان آخرین پایگاه تروریست ها اجرا شود، اقدامی که قبل از اجرا به کمک روس ها خنثی شد. 

در همان زمان یعنی چهارم شهریور 1397خبرگزاری روسی 'ریانووستی' به نقل از 'ایگور کوناشنکوف' سخنگوی وزارت دفاع این کشور گزارش داد که تروریست ها قصد دارند در منطقه 'کفر زیتا' در استان ادلب دست به حمله شیمیایی زده و این اقدام را بر عهده ارتش سوریه بیندازند. 

بنا بر اعلام کوناشنکوف، عناصر تروریست هیات تحریر الشام  که گروه تروریستی 'جبهه النصره' رکن اصلی آن است، در شرف انجام یک اقدام تحریک آمیز برای متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از سلاح‌های شیمیایی علیه غیرنظامیان در استان ادلب می باشد و می خواهد این اقدام را به گردن ارتش سوریه بیندازد. 

وی با استناد به اطلاعات مرکز روسی آشتی طرف های درگیر در سوریه خاطر نشان کرد: گروهی از متخصصان انگلیسی زبان برای آموزش استفاده از مهمات حاوی گاز کلر به تروریست ها، به ادلب رفته اند. 

کوناشنکوف افزود: تروریست ها قصد دارند منطقه کفر زیتا را مورد حمله شیمیایی قرار دهند که در شش کیلومتری جنوب منطقه 'هبیت' در استان ادلب قرار دارد. 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه خاطر نشان کرد که پس از صحنه سازی حمله شیمیایی، قرار است اعضای گروه کلاه سفیدها فیلمی را برای انتشار در رسانه های خاورمیانه و انگلیسی زبان تهیه کنند. 

وی با بیان این که پیشتر تروریست ها گروهی از ساکنان سوری را از شمال استان ادلب به این منطقه منتقل کرده و در نظر دارند آنها را در فیلم این حمله شیمیایی نشان دهند، افزود: مطابق برنامه، پس از صحنه سازی حمله شیمیایی، ارتش سوریه به حمله شیمیایی متهم خواهد شد و اعضای کلاه سفیدها تظاهر به کمک به ساکنان محلی آسیب دیده از حمله شیمیایی خواهند کرد. 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه یک روز قبل از آن یعنی سوم شهریور 1397 اعلام کرده بود که کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه آماده حمله جدیدی به سوریه هستند و برای این منظور ناو 'یواس.اس سولیوانز' و بمب افکن 'بی-1 ' آمریکا وارد خلیج فارس و پایگاه هوایی قطری 'العدید' شده اند. 

خبرگزاری روسی اسپوتنیک در همان تاریخ طی گزارشی با اشاره به انتقال محموله های شیمیایی به شمال سوریه توسط تروریست ها به نقل از منابعی از داخل استان ادلب اعلام کرد: گروه کلاه سفیدها با هشت خودرو محموله جدیدی از بشکه های گاز کلر را از کارگاهی در نزدیکی مرزهای ترکیه که به فرآوری این ماده شیمیایی می پردازد، به شمال استان ادلب تا 'اریحا' و 'جسر الشغور' منتقل کردند. 

این محموله شیمیایی با حفاظت شدید گروه تروریستی تحریر الشام منتقل شده است و نیروهای ذخیره کلاه سفیدها در مناطق مختلف استان ادلب به صورت فوری فراخوان شده‌اند. 

این منابع اعلام کردند که استان ادلب در روزهای گذشته شاهد تحرکات گسترده گروه تروریستی جبهه النصره و انتقال محموله های مواد شیمیایی و تحویل آن به گروه تروریستی حزب ترکستانی با حفاظت شدید به منظور اجرای نمایش شیمیایی دیگری است.