​روسیه برای برگزاری نشست درباره اوکراین نیاز داشت که ۹ نفر از اعضای ۱۵ نفره شورای امنیت سازمان ملل رای "آری " بدهند اما تنها توانست نظر چهار کشور یعنی چین، آفریقای جنوبی، گینه و جمهوری دومینیکن را جلب کند.

به گزارش مرور نیوز، شش کشور یعنی فرانسه، آلمان، آمریکا، انگلیس، بلژیک و لهستان به درخواست روسیه رای منفی و چهار کشور دیگر نیز رای ممتنع دادند. بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در اوایل سال ۲۰۱۴ اختلافات با روسیه گسترش یافت. کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال و رویکرد مشترکی علیه روسیه در مساله اوکراین اتخاذ کردند.

فرانسه، آلمان و بلژیک اعلام کردند که آنها خواستار به تعویق انداختن نشست شورای امنیت درباره اوکراین شدند اما روسیه این درخواست را رد کرد.

در حالی برگزاری این نشست مطرح شد که مراسم تحلیف ولودیمیر زلنسکی به عنوان رئیس جمهوری اوکراین در کی‌یف برگزار شد.

فرانسوا دلاتر، نماینده فرانسه در سازمان ملل و کریستوف هویسگن، نماینده آلمان در بیانیه مشترکی اعلام کردند: انتخاب روز تحلیف رئیس جمهوری اوکراین برای برگزاری نشست اعتراض آمیز علیه قانون جدید کی‌یف نشان دهنده قلدری روسیه علیه اوکراین است.

جاناتان کوهن ، نماینده موقت آمریکا نیز اعلام کرد: درخواست مسکو برای برگزاری این نشست نشان دهنده تلاش آشکار روسیه برای جلوگیری از انتقال دموکراتیک و صلح آمیز قدرت در اوکراین است.

این در حالی است که نماینده روسیه اعلام کرد: رد درخواست مسکو مبنی بر برگزاری نشست یک رسوایی دیگر از استانداردهای دوگانه شورای امنیت است.

او در ادامه اظهاراتش از قانون جدید زبان در اوکراین انتقاد کرد. بر اساس این قانون اوکراینی‌ها در اسناد و محافل دولتی و در رسانه‌ها از زبان اوکراینی به عنوان تنها زبان رسمی این کشور استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: هدف از این قانون جدید اوکراین حذف زبان روسی است.

در حال حاضر در اوکراین ، زبان روسی یکی از زبان‌های رایج این کشور است.