باراک اوباما در سخنانی از پیش‌بینی آینده آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ خودداری کرد اما گفت که او به زودی با واقعیت مواجه خواهد شد. اوباما همچنین از مردم خواست تا به ترامپ فرصت دهند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا دوشنبه در کنفرانس خبری پیش از سفر به اروپا گفت که جانشین جمهوری‌خواه او اگر بخواهد وعده‌های جنجالی کارزارهای انتخاباتی‌اش را عملی کند، با واقعیت مواجه می‌شود.

هدف از سفر به اروپا این است که به متحدان اروپایی آمریکا درباره دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا اطمینان داده شود. اوباما کسی بود که بارها ترامپ را فردی توصیف کرد که مناسب پست ریاست جمهوری نیست.  

این بار هم اوباما اذعان کرد که نگران جانشین آتی خود است. او گفت که اخراج میلیون‌ها مهاجر، لغو معاهده‌های دفاعی دوجانبه با ناتو و ژاپن و کنار کشیدن از توافق‌های جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران و محیط زیست، همچون لفاظی آسان نیست. اوباما گفت: فارغ از اینکه او با چه تجربه و تصوری به این دفتر می‌آید، این دفتر او را بیدار می‌کند. واقعیت خود را اثبات می‌کند.

اوباما گفت که در جریان دیدار با ترامپ در کاخ سفید به او گفته است که اقداماتش می‌تواند بازارها، تانک‌ها و احساسات مردمی را به حرکت وادار کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین درباره تعطیلی زندان گوآنتانامو گفت که تعطیل نشدن آن تقصیر محدودیت‌های کنگره بوده است. او گفت هنوز هم ترجیح می‌دهد که زندانیان گوآنتانامو به زندان‌های دیگری تحت نظارت آمریکا منتقل شوند. او تاکید کرد: کنگره با من مخالف است؛ همینطور رئیس‌جمهوری منتخب.

اوباما در بخش دیگری از سخنانش به مساله مهاجران اشاره کرد و از ترامپ خواست به مهاجران کودکی که وارد آمریکا شدند، اجازه ماندن بدهد. او گفت: طبق قانون سال 2012 به کودکان مهاجر وضعیت حقوقی مشخصی می‌دهد. اکثر مردم آمریکا نمی‌خواهند شاهد این باشند که این افراد دوباره خود را پنهان کنند.

او بار دیگر کنگره را مقصر تعطیل نشدن گوآنتانامو دانست و از اینکه دولت او در حالی کنار می‌رود که "رسوایی مهمی" به بار نیاورده، تقدیر کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین با اشاره به سوریه گفت که هر روز به یافتن راهی برای کاستن از درد و رنج سوری‌ها فکر می‌کند. او شرایط سوریه را "درهم و برهم و آشفته" توصیف کرد. او گفت: دولت من تلاش بسیاری کرد تا یک راه‌حل سیاسی یافت شود. این تلاش‌ها را می‌توان با تلاش‌ها برای حل درگیری در لیبی مقایسه کرد. در سوریه شرایط بسیار پیچیده‌تر است و از هر طرفی شاهد جنگ نیابتی هستیم. دولت من به تلاش‌هایش برای یافتن فرمولی برای پایان این درد و رنج ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا بار دیگر به دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت که "او می‌داند که زمانی که نامزد باشید و حرف بی‌ملاحظه‌ای بزنید با زمانی که همان کلمات از دهان یک رئیس‌جمهور بیرون بیاید بسیار تفاوت دارد." او تاکید کرد که با سخنان یک رئیس‌جمهور، شاخص‌های مالی بازارها تغییر می‌کند و دولت‌های خارجی هم به دقت سخنان را بررسی می‌کنند. او گفت که در مساله امینت ملی باید "اندکی دقت" داشت تا "اشتباهات مرگبار" رخ ندهد.

در حالی که 9 هفته تا روی کار آمدن ترامپ زمان باقی است، اوباما این بحث را مطرح کرد که مهاجران برای اقتصاد آمریکا خوب هستند. ترامپ از مخالفان سرسخت مهاجران است و تمایلی بسیاری برای اخراج و محدود کردن مهاجران غیرقانونی نشان می‌دهد.

با این حال اوباما گفت، گمان می‌کند که ترامپ باید "سیگنال‌هایی برای وحدت مردم" بفرستد؛ مردمی که از کارزار انتخاباتی او منزجر شدند. او در کنفرانس خبری خود به ترامپ توصیه کرد که به سمت جلب حمایت گروه‌های اقلیت و یا زنان و یا سایر افرادی که از فحوای کارزار انتخاباتی او نگران‌ هستند، حرکت کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از جناح‌های سیاسی متفاوت خواست تا به ترامپ فرصت تشکیل تیم دهند و مردم آمریکا ظرف چند سال آتی او را قضاوت کنند.

اوباما در این کنفرانس خبری جزئیاتی هم از دیدار خود با ترامپ را شرح داد و گفت که در گفت‌وگوی طولانی خود با او بر اهمیت یافتن همکاران مورد اعتماد تاکید کرده است. اوباما همچنین به دوران روی کار آمدن خود در بحبوحه بحران اقتصادی اشاره کرد و گفت که ترامپ "زمان و مکان" بهتری برای اتخاذ "تصمیم‌های عاقلانه" دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از دموکرات‌ها خواست تا دست از رقابت نکشند. اشاره او به شکست هیلاری کلینتون دموکرات در مقابل رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ بود. او به کارزار انتخاباتی خودش در هشت سال پیش اشاره کرد و گفت که برای پیروزی در ایالت‌هایی مثل آیووا زمان بسیاری صرف کرد و به همه جا رفت و با همه دیدار کرد. او گفت که علت پیروزی‌اش، صرف زمان زیاد بوده است. او از دموکرات‌ها خواست تا به "رقابت در سطح ریشه‌ای" بپردازند.

کلینتون در جریان انتخابات امسال عمده زمان خود را صرف جلب حمایت ایالت‌های کلیدی و یا ایالت‌هایی کرد که بیشتر به سمت جمهوری خواهان متمایل بودند اما نتوانست موفق عمل کند.

رئیس‌جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش متحدان ایالات متحده آمریکا را مطمئن ساخت که جانشین او از ناتو حمایت خواهد کرد. او گفت که در جریان سفرهایش به یونان، آلمان و پرو بر تعهد دونالد ترامپ به ناتو تاکید خواهد کرد. ترامپ در کمپین‌های انتخاباتی خودش گفته بود که سایر اعضای ناتو به اندازه کافی فعالیت ندارند. اوباما گفت که در طول این سفر او می‌تواند اطمینان‌هایی به وجود آورد و این "یکی از بهترین کارایی‌های این سفر است."

احتمالا اوباما قرار است از سفرش به اروپا برای آرام کردن رهبران جهان درباره فعالیت‌های آتی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آتی آمریکا استفاده کند.