وزیر خارجه روسیه گفت : ایالات متحده از کردها استفاده می‌کند تا میان کردها و قبایل عرب که قرن‌هاست در آن اراضی ساکن هستند، اختلاف ایجاد کند.

به گزارش مرور نیوز، وزیر خارجه روسیه در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با یوسف العیثیمین ، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی تصریح کرد: مرحله اولیه طرح صلح آمریکا موسوم به معامه قرن درخصوص حل و فصل مسائل خاورمیانه با قطعنامه‌های شورای امنیت در تناقض است.

لاوروف درخصوص مساله فلسطین در ادامه افزود: طرح معامله قرن را هیچ‌کس به طور کامل ندیده است و بخش اقتصادی این طرح شامل سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ میلیارد دلاری است که حدود نصف این مبلغ یعنی ۲۵ میلیارد دلار در فلسطین و بقیه آن برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های کشورهایی در نظر گرفته می‌شود که چندین سال است آوارگان فلسطینی در آن حضور دارند.

وزیر خارجه روسیه همچنین خاطرنشان کرد: هدف از این طرح این است که آوارگان فلسطینی در هر جایی که هستند تا ابد همان جا باقی بمانند، بنابراین کشورهای مربوطه اموالی را دریافت کرده‌اند که این مساله با قطعنامه‌های شورای امنیت در تناقض است.

لاوروف خاطرنشان کرد: دستیابی به هر نتیجه نهایی درخصوص طرح صلح آمریکا بدون اطلاع از متن کامل آن بسیار سخت است.

وی اعلام کرد از سرگیری رایزنی میان کشورهای عربی و ایران ضروری است.

لاوروف همچنین گفت: ما نسبت به نبود حل و فصل دائمی برای درگیری‌ها نگران هستیم و در برخی شرایط تنش در تعدادی از کشورهای اسلامی تشدید می‌یابد. ما همچنین نسبت به تشدید تنش در منطقه کشورهای حاشیه خلیج فارس نگران هستیم و ایران بر فرآیند سیاسی منطقه تاثیرگذار است.

وزیر خارجه روسیه در جریان دیدار با العثیمین به بررسی لزوم حل و فصل سریع درگیری‌های دیگر در خاورمیانه و شمال آفریقا پرداخت. لاوروف ادامه داد: موضع مشترکی درباره لزوم تحقق حل و فصل درگیری‌ها از راه‌های مسالمت‌آمیز از طریق رایزنی داخلی و با تکیه بر قوانین بین‌المللی داریم و ضروری است مبارزه با تروریسم را به طور پیوسته افزایش دهیم.

وی همچنین بر اهمیت هماهنگی با سازمان همکاری اسلامی برای حل و فصل درگیری‌های خاورمیانه و در زمینه مبارزه با تروریسم تاکید کرد. وزیر خارجه روسیه گفت: ما درخصوص مسائل رشد و توسعه جهانی و قبل از هر چیز درباره مسائل حل و فصل بحران‌های کنونی جهان اسلام رایزنی کردیم و هماهنگی مواضعمان بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت درباره مسائل ملموس و چشمگیر از جمله حل و فصل درگیری میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان، بحران سوریه، یمن، لیبی و مناطق دیگر جهان مهم است.

در همین راستا، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از نقش روسیه در تضمین امنیت و ثبات جهانی و همچنین تلاش‌های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور برای تحقق این هدف تشکر و قدردانی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین عنوان کرد، ایالات متحده در حال بررسی مسائل کردها در سوریه است و تلاش دارد تا یک شبه کشور در کرانه شرقی رودخانه فرات ایجاد کند.

لاوروف در این کنفرانس خبری درباره نقش روسیه در احیای گفت‌وگوها میان دمشق و کردهای سوریه تاکید کرد: مانعی وجود دارد مبنی بر اینکه متاسفانه آمریکا فاکتور کردها را بررسی می‌کند. آنها تلاش دارند تا از کردها به منظور ایجاد یک شبه کشور در کرانه شرقی رودخانه فرات استفاده کنند که شامل قلمروهایی می‌شود که کردها هرگز در آنها در ایران، سوریه و عراق زندگی نکردند.     

وزیر خارجه روسیه گفت : ایالات متحده از کُردها استفاده می‌کند تا میان کردها و قبایل عرب که قرن‌هاست در آن اراضی ساکن هستند، اختلاف ایجاد کند. لاوروف افزود: هم‌اکنون اطلاعاتی از درگیری‌های جدی میان کردها و قبایل عرب وجود دارد و ما نگران هستیم. امیدواریم که ایالات متحده از انجام اقداماتی که نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و منافع تمامی گروه‌های مشخص ساکن در اراضی سوریه است، خودداری کند.

لاوروف با اشاره به حمله آمریکا علیه القاعده در شمال غرب سوریه تاکید کرد، ارتش آمریکا و روسیه همچنان درباره سوریه در تماس هستند. او گفت: تا جایی که طرف روس مطلع است، کانالی موسوم به تفکیک میان ارتش روسیه و آمریکا فعال است و طرفین از طریق آن به تبادل اطلاعات می‌پردازند تا از وقوع حوادث غیر عمدی و پیش‌بینی نشده جلوگیری کنند.    

این سیاستمدار روس همچنین از استانداردهای دوگانه ایالات متحده در خصوص حضور آمریکا در سوریه انتقاد کرد. لاوروف گفت: ایالات متحده تهدید تروریستی باقیمانده در اراضی سوریه را درک می‌کند، خصوصا در کرانه شرقی فرات که آمریکا به طور غیر قانونی چندین منطقه آن را اشغال کرده است و اقداماتی صورت می‌دهد که چندان با منطق مبارزه با تروریسم همخوانی ندارد.