رئیس جمهوری ترکیه درباره اقدامات قریب الوقوع ارتش ترکیه در مناطق تل ابیض و تل رفعت در شمال سوریه با هدف تبدیل کمربند تروریستی منطقه تحت سیطره یگان‌های مدافع خلق کرد به منطقه امن صحبت کرد.

به گزارش مرور نیوز، رجب طیب اردوغان  در گفت‌وگو با سردبیران روزنامه‌های این کشور گفت: آمریکا اشاره کرد که بخشی از نیروهای خود را در سوریه حفظ خواهد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از آلمان، انگلیس و فرانسه خواست نیروهای اضافی را به این منطقه اعزام کنند اما این کشورها پاسخ منفی دادند. ترکیه اشاره‌ای از آمریکا برای اجرای عملیات در این منطقه دریافت نکرده است و نشستی را درباره هماهنگی عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه برگزار خواهد کرد که در آن درباره راه‌های ایجاد منطقه امن صحبت خواهد شد.

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرده بود که خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه با همتای آمریکایی خود توافق کرده که یک هیئت آمریکایی طی چند روز آینده برای بررسی پرونده سوریه از جمله موضوع عقب‌نشینی آمریکا و منطقه امن به ترکیه اعزام کند.

اردوغان معتقد است که باید مساحت منطقه امن در سوریه به عمق ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر برسد.

وی گفت: آمریکا به تعهدات خود درباره اخراج یگان‌های مدافع خلق کرد از منطقه منبج در استان حلب عمل نکرده است. هدف کنونی ما پاکسازی این منطقه از تروریسم در سریع‌ترین زمان ممکن برای تحویل آن به صاحبان اصلی‌اش است.

اردوغان درباره اقدامات قریب الوقوع ارتش ترکیه در مناطق تل ابیض و تل رفعت در شمال سوریه با هدف تبدیل کمربند تروریستی منطقه تحت سیطره یگان‌های مدافع خلق کرد  به منطقه امن صحبت کرد.

وی افزود: نیروهای ترکیه برای انجام عملیاتی در تل ابیض و تل رفعت آماده می‌شوند. این موضوع را به رهبران روسیه، آمریکا و آلمان منتقل کرده‌ام و از آن‌ها خواستم از اقدامات لجستیکی و هوایی ترکیه در منطقه و احداث خانه‌هایی در این مناطق برای اینکه سوری‌ها به آنجا بازگردند، حمایت کنند. آن‌ها در این موضوع با من هم عقیده هستند اما زمانی که موضوع به عمل می‌رسد می‌گویند پولی وجود ندارد.

اردوغان گفت: اول و دوم اوت یک نشست فنی در پایتخت قزاقستان برای بررسی پرونده سوریه برگزار می‌شود. بعد از آن نیز نشست سه‌جانبه ترکیه، روسیه و ایران اواخر اوت برگزار خواهد شد. بعد از آن نیز نشست چهارجانبه رهبران ترکیه، روسیه، آلمان و فرانسه برگزار می‌شود. هدف از این نشست‌ها تسریع در تشکیل کمیته قانون اساسی جدید سوریه است.

اردوغان درباره اوضاع ادلب گفت: ما به مذاکراتمان با کشورهای ذیربط ادامه می‌دهیم و نیروهایمان در منطقه حضور دارند و فعالیت‌های خود را در چارچوب توافق‌نامه سوچی با روسیه اجرا می‌کنند. آنکارا مأموریت‌های خود در منطقه را با صداقت و درستی انجام می‌دهد. ترکیه نشان داد که بسیاری از تصاویر از جمله تصاویر ماهواره‌ای که طرف روسی آن را از منطقه ارسال کرده تصاویر اشتباهی هستند و کسانی که در معرض حملات در روستاهای ادلب قرار می‌گیرند اعضای گروه‌های تندرو نیستند بلکه ساکنانی هستند که برای بازگرداندن منازل خود و ادامه حیاتشان تلاش می‌کنند. روسیه باید نظام سوریه را مجبور به پایبندی به توافق‌نامه سوچی کند.

اردوغان گفت: در ترکیه بین ۴.۵ تا ۵ میلیون آواره وجود دارند که از بحران‌ها و نزاع‌های منطقه فرار کرده‌اند. ترکیه به خاطر سیاستش درباره آوارگان شایسته دریافت جایزه نوبل است.