وزیرخارجه ترکیه در دیدار با لاوروف در حاشیه نشست وزرای خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا گفت: دریافت سامانه اس ۴۰۰ از روسیه تهدیدی برای ناتو محسوب نمی شود و خللی در روابط ترکیه با این سازمان ایجاد نمی کند.

به گزارش مرور نیوز، مولود چاووش اوغلو با اشاره به اینکه ترکیه مشکلی با ناتو ندارد، افزود: مسأله سامانه اس ۴۰۰ روسی تا به حال در هیچ از یک نشست های ناتو مطرح نشده و این نشانگر عدم اختلاف افکنی اس ۴۰۰ بین ترکیه با دیگر اعضای ناتو است.

چند روز پیش منابع خبری به نقل از مقام های ارشد نظامی ترکیه گزارش دادند: اولین محموله از سامانه موشکی و دفاعی اس ۴۰۰ روسیه به طور کامل تحویل ترکیه شده و آنکارا در حال برنامه ریزی برای دریافت دومین محموله از این موشک هاست.

واشنگتن  در واکنش به تحویل موشک های روسی به ترکیه هشدار داده ، این کشور را به دلیل نگرانی های امنیتی از برنامه خرید جت های جنگنده F-۳۵  تعلیق کرده است، اما آنکارا تاکنون به این هشدارها توجهی نکرده است.

این اقدام ترکیه سبب ایجاد تنش در روابط این کشور با متحدانش در سازمان ناتو به ویژه آمریکا شده است. آنکارا همچنان سرگرم گفت وگو با مقام های آمریکایی برای تهیه سامانه دفاعی پاتریوت است که واشنگتن آن را سامانه ای قابل جایگزین برای سامانه دفاعی اس- ۴۰۰ معرفی کرده است.

این مقام های ترکیه همچنین گفتند که ترکیه از یک سامانه دفاعی فرانسه موسوم به SAMP-T battery  که یک سامانه دفاعی موشکی است، در نوار مرزی جنوبی خود استفاده خواهد کرد.