جوزپه کونته از نخست‌وزیری ایتالیا استعفا داد و دولت این کشور عملا از کار ساقط شد .

به گزارش مرور نیوز، این استعفا به معنی اعلام رسمی جدایی میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم یعنی لیگ به رهبری ماتئو سالوینی و جنبش ۵ ستاره به رهبری لوئیجی دی‌مایو است. جدایی این دو حزب پس از ۱۴ ماه زمامداری مشترک کشور به معنای شکست مهم‌ترین ائتلاف سیاسی این کشور و سقوط دولت بود. ماتئو سالوینی علاوه بر رهبری حزب متبوع خود، وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر ایتالیا هم بود.

کونته در سنای ایتالیا تاکید کرد: تصمیم سالوینی برای ایجاد ضرب‌الاجل برای ائتلاف جدی است و تبعات مرتبط برای اقتصاد و حیات اجتماعی کشور دارد. او نشان داده است که منافع شخصی و منافع حزبی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهد. زمانی که یک نیروی سیاسی تنها راحتی خود را در نظر می‌گیرد، منافع ملی به خطر می‌افتد. انتخاب‌های سالوینی عدم حساسیت نهادی و فقدان جدی فرهنگ نهادی را فاش می‌کند.

جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا پس از سخنرانی طولانی در مجلس سنا در رم استعفای خود از پست نخست‌وزیری را این چنین اعلام کرد: من در اینجا به این تجربه دولتی (نخست‌وزیری) پایان می‌دهم زیرا میل دارم از این دوره نتیجه‌گیری مناسبی داشته باشم. نزد رئیس‌جمهوری خواهم رفت تا استعفای خود را به او تقدیم کنم.

جوزپه کونته در سخنرانی خود با انتقاد شدید از بی‌مسئولیتی معاون خود ماتئو سالوینی، او را "آغازگر بحران" در دولت و "عامل سقوط" آن خواند. او در بخش دیگری از سخنرانی خود با یادآوری پرونده کمک مالی روسیه به سالوینی، از او به دلیل انجام ندادن یا تأخیر در انجام مأموریت‌های مهم دولتی به شدت انتقاد کرد. مخالفان ماتئو سالوینی او را به پول گرفتن از دولت روسیه برای فعالیت کارزار تبلیغاتی حزبی خود در زمان انتخابات گذشته متهم می‌کنند.