رابرت موگابه رئیس جمهور اسبق زیمباوه درگذشت.

به گزارش مرور نیوز به نقل از البیان، رابرت موگابه رئیس جمهور اسبق زیمباوه  در سن ۹۵ سالگی درگذشت.

بر اساس این گزارش وی پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری فوت کرده است.

شایان ذکر است که رابرت گابریل کاریگامومبه موگابه (به انگلیسی: Robert Gabriel Karigamombe Mugabe) (زاده ۲۱ فوریه ۱۹۲۴ - مرگ ۶ سپتامبر ۲۰۱۹) سیاست‌مدار زیمبابوه‌ای بود که از ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ رئیس‌جمهور، و پیش از آن یعنی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست‌وزیر بر زیمبابوه حکومت کرد. وی از نظر ایدئولوژیک یک ملی‌گرای آفریقایی و یک سوسیالیست بود، که از سال ۱۹۷۵ اتحادیه ملی آفریقایی زیمبابوه-جبهه میهنی (زانو-پی‌اف) را رهبری کرد.

موگابه در سوم اوت ۲۰۱۳ در انتخابات ریاست‌جمهوری با ۶۱ درصد آرا پیروز و برای هفتمین بار رئیس‌جمهور زیمبابوه شد، در این دوره مورگان چانگیرای، نخست‌وزیر زیمبابوه و رهبر حزب جنبش، برای تغییر دموکراتیک که رقیب اصلی موگابه به‌شمار می‌رفت نزدیک به ۳۴ درصد آرا را کسب کرد. وی در سال ۲۰۱۵ به عنوان رئیس اتحادیه آفریقا برگزیده شد. موگابه که پیرترین رئیس‌جمهور جهان بود در ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ توسط ارتش دستگیر و بازداشت خانگی شد و سرانجام پس از ۳۷ سال حکومت بر زیمبابوه، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ (۳۰ آبان ۱۳۹۶) از ریاست جمهوری استعفا کرد. وی در ۱۹۵۱ مدرک لیسانس خود را از دانشگاه فورت هاره دریافت کرد همچنین شش مدرک لیسانس دیگر را از راه آموزش از دور گرفت. او دو تا از مدارک حقوقش را در زندان به دست آورد و هنگام ریاست‌جمهوری، فوق‌لیسانس حقوق را دریافت کرد.

وی از سال ۱۹۸۰ میلادی تا ۱۹۸۷ به‌عنوان نخست‌وزیر و از سال ۱۹۸۷ تا نوامبر ۲۰۱۷، با عنوان رئیس‌جمهور این کشور، بر سر کار بود. وی همچنین رهبر حزب حاکم زانو پی اف بود.موگابه، مخالفینش را «تازه متولدین استعمارگر» می‌نامید. وی و طرفدارانش، مشکلات زیمبابوه را «میراث استعمار» می دانستند. رابرت موگابه از مدافعان برنامه هسته‌ای ایران بود.