سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کردند که ایران مسوول حمله هفته گذشته به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو بوده است.

به گزارش مرور نیوز به نقل از اسکای‌نیوز، سه کشور بزرگ اتحادیه اروپا یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان (موسوم به تروئیکای اروپایی) طی بیانیه‌ای مشترک مدعی شدند که ایران مسوول حمله هفته گذشته به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو بوده است.

در این بیانیه مشترک که از سوی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان صادر شده، آمده است: «فرانسه،‌ بریتانیا و آلمان معتقدند که ایران به‌‌وضوح مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی است».

سران تروئیکای اروپایی در ادامه افزوده‌اند: « حمله به آرامکو نشان می‌دهد که برای کاهش تنش‌ها نیاز به دیپلماسی با مشارکت همه طرف‌ها است. ما همچنین از ایران می‌خواهیم که از اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر در خلیج فارس اجتناب کند».

همچنین در حالی که مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که مذاکرات مجدد بر سر برجام را نمی‌پذیرند، رهبران اروپایی در پایان بیانیه خود بحث مذاکرات مجدد بر سر برجام را پیش کشیده و اظهار داشته‌اند: «زمان آن رسیده که ایران مذاکرات بلندمدت درباره برنامه هسته‌ای و مسائل مرتبط با امنیت منطقه‌ای از جمله برنامه موشکی خود را بپذیرد».

بامداد روز شنبه 23 شهریورماه دست‌کم 10 پهپاد تهاجمی یمنی به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو حمله کردند و بر اثر این حمله تولید نفت عربستان به‌میزان 5.7 میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

در پی این حمله غیرمنتظره که به افزایش بیش از 14درصدی بهای نفت در معاملات روز دوشنبه بازارهای جهانی منجر شد، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور این کشور و تنی چند از مقامات آمریکایی در اظهارات خود تلاش کرده‌اند که ایران را عامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان معرفی کنند و اوضاع را به‌گونه‌ای جلوه دهند که ایران تهدیدی برای بازار نفت و اقتصاد جهانی است.

در ادامه مقامات عربستان سعودی نیز تحت تأثیر القائات کارشناسان آمریکایی مدعی شدند که ایران عامل حمله به تأسیسات نفتی شرکت سعودی آرامکو بوده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در پیامی توئیتری در واکنش به ادعاهای مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا علیه ایران در ماجرای حمله به تأسیسات نفتی عربستان تأکید کرده بود: «با شکست در سیاست "فشار  حداکثری"، پامپئو به سیاست "فریب حداکثری" روی آورده است. ایالات متحده و اقمارش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی می‌انجامد، امروز در یمن گیر کرده‌اند. مقصر شناختن ایران، به این فاجعه پایان نخواهد بخشید. در مقابل، پذیرش پیشنهاد ایران در  فروردین 94 مبنی بر پایان دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به این غائله خاتمه دهد».

پیش از این ظریف در پاسخ به ادعاهای برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه ایران عامدانه نیروهای یمنی را برای حمله به عربستان ترغیب می‌کند، خاطرنشان کرده بود که با توجه به تجاوز سعودی‌ها به خاک یمن و کشتار غیرنظامیان این کشور، یمنی‌ها به‌اندازه کافی برای پاسخگویی به حملات عربستان انگیزه دارند و لازم نیست کسی آنها را تحریک کند.