ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در حاشیه اجلاس سران جامعه اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در لیما پایتخت پرو دیدار و مذاکره کرد.

به گزارش مرور نیوز، در دیدار ولادیمیر پوتین با شی جین پینگ بر همگرایی روسیه و چین در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی و بازرگانی تاکید شد.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز یکشنبه اعلام کرد: رئیسان جمهوری روسیه و چین ضمن بررسی طیف وسیعی از همکاری های دوجانبه بر لزوم تلاش برای تقویت مشارکت راهبردی میان دو کشور تاکید کردند.

پوتین همچنین به روند توسعه همکاری های اقتصادی و بازرگانی و افزایش مبادلات بین دو کشور تاکید کرد.

روسیه و چین همکاری های نزدیکی دارند و به تازگی در دو نشست سران و نخست وزیران 45 سند همکاری امضا کرده اند.

پوتین امروز نیز با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در پایتخت پرو دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس جمهوری روسیه در آغاز دیدار گفت که برخی ساز و کارها برای پیشبرد مذاکرات و حرکت در مسیر توسعه روابط سیاسی روسیه و ژاپن بکار گرفته شده است.

وی به رایزنی های وزیران خارجه و دفاع روسیه و ژاپن به عنوان ساز و کارهای مهم در روابط دو کشور اشاره و بر حمایت خود از روند توسعه همکاری ها تاکید کرد.

نخست وزیر ژاپن نیز در این دیدار با اشاره به سفرهای متقابل مقام های دو کشور گفت: مذاکرات سیاسی بین توکیو و مسکو پیشرفت قابل توجهی داشته است.

وی همچنین با اشاره به برنامه سفر پوتین در یک ماه آینده به ژاپن خاطرنشان کرد که این دیدار، همکاری های اقتصادی و بازرگانی و موضوع موافقت نامه صلح جنگ دوم جهانی در دستور مذاکرات دو کشور قرار دارد.

به گزارش ایرنا، مذاکرات سیاسی برای عقد موافقت نامه صلح میان روسیه و ژاپن که هنوز با وجود گذشت بیش از هفتاد سال از پایان جنگ دوم جهانی به علت اختلاف ارضی دو کشور بر سر جزایر کوریل جنوبی امضا نشده، از مهمترین مسائل مطرح در روابط توکیو و مسکو است.

با توجه به اینکه روسیه و ژاپن هنوز پیمان صلح مربوط به پایان جنگ دوم جهانی را امضا نکرده اند، ژاپن می خواهد با استفاده از فرصت مذاکرات آن، زمینه بازگشت جزایر کوریل را فراهم کند که با ثبات مواضع مسکو بی نتیجه مانده است.

وزارت امور خارجه روسیه به تازگی هر گونه امکان بازگشت چهار جزیره کوریل در اقیانوس آرام به مالکیت ژاپن را رد و اعلام کرد: توکیو باید این موضوع را که در نتیجه جنگ دوم جهانی رخ داده است به عنوان یک واقعیت بپذیرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در این باره اعلام کرده است: جزایر کوریل جنوبی به روسیه تعلق دارد که در نتیجه جنگ دوم جهانی حاصل شده است و حق حاکمیت ما بر این جزایر قابل تردید نیست.

زاخارووا همچنین گفت: بر این باوریم که شرط قطعی پیشرفت در حل مسائل مربوط به عقد قرارداد صلح بین دو کشور، پذیرفتن واقعیت های موجود از طرف ژاپن از جمله موضوع مربوط به مالکیت ارضی است که در نتیجه جنگ دوم جهانی به دست آمده است.