هزاران نفر شامل آموزگاران سراسر لهستان روز شنبه در ورشو پایتخت این کشور در اعتراض به اصلاحات آموزشی دولت راست گرای این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از ورشو، منتقدان دولت می گویند که اجرای این اصلاحات ممکن است هزاران شغل را از بین برده و شمار زیادی را بیکار کند.

تظاهرکنندگان همچنین نگران تغییرات پیشنهادی در برنامه آموزشی مدرسه ها شامل گنجانده شدن درس ارزش های میهن پرستانه هستند که حزب حاکم قانون و عدالت (پی آی اس) از آن حمایت می کند.

'اسلاوومیر برونیارز' رئیس اتحادیه اصلی آموزگاران از ' آتا شیدوا' نخست وزیر خواست سرمایه های نظام آموزشی کنونی لهستان را نابود نکند.

در طرح اصلاحات نظام آموزشی لهستان، تغییر طبقات سه گانه آموزشی به دو سطح پیش بینی شده است که به معنی تعطیل شدن بسیاری از دبیرستان ها خواهد بود.

منتقدان معتقدند که این پیشنهاد با شتاب تهیه شده و اشتباهات و خطاهای بسیاری دارد.

دولت حزب پی ای اس جنجال هایی را بر سر چند مسئله شامل سخت کردن قانون سقط جنین و تغییرات در مقررات تصمیم گیری دیوان عالی قانون اساسی لهستان ایجاد کرده که موجب بحران شده است، اصلاحات بر سر مورد دوم، مخالفت اتحادیه اروپا را برانگیخته و موجب یک رشته تظاهرات اعتراض آمیز خیابانی شده است.

مخالفان این طرح مدعی هستند هدف از این تغییرات، فلج کردن دیوان و تضعیف نظام مردم سالاری در این کشور اروپای شرقی است.