رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر استان «هرات» افغانستان گفت که استفاده گروه های تروریستی از نوجوانان در نبردها و عملیات انتحاری٬ نگران کننده است.

به گزارش مرور نیوز، «عبدالقادر رحیمی»  گفت: گزارش ها نشان می دهد که اغلب گروه های تروریستی در افغانستان از نوجوانان برای عملیات انتحاری یا انجام انفجارها استفاده می کنند.

وی افزود که در برخی موارد این گروه ها در درگیری ها، از نوجوانان و کودکان به عنوان سپر دفاعی استفاده می کنند تا بتوانند به اهداف خود دست یابند و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

به گفته وی، اکثر این نوجوانان با تهدید مواجه هستند.

منابع مطلع به خبرنگار ایرنا در هرات گفتند که گروه های مسلح مخالف دولت در غرب افغانستان، نوجوانان را برای حضور در نبردها و انجام عملیات انتحاری به استخدام خود درمی آورند و ماهانه مبلغی به آنان یا خانواده آنان پرداخت می شود.

سال گذشته یک نوجوان 12 ساله افغان در استان فاریاب در غرب افغانستان که از طرف گروه طالبان برای انجام یک حمله انتحاری آموزش دیده بود، پیش از انجام حمله، خود را به پلیس تسلیم کرد.

این نوجوان 12ساله که «زکریا» نام داشت، در ازای دریافت هفت هزارافغانی معادل تقریبی 110 دلار آمریکا برای انجام عملیات انتحاری، در اختیار گروه «طالبان» قرار داده شده بود.

پیش از آن نیز پلیس «هلمند» در جنوب افغانستان اعلام کرده بود که دختر نوجوانی به نام «زرمینه» که وادار به انجام حمله انتحاری شده بود، خود را به پلیس تسلیم کرده است.

این دختر 14 ساله بعد از تسلیم شدن به پلیس گفته بود که توسط پدر و دایی خود وادار به انجام یک حمله انتحاری شده بود.