در حالی که بحران سیاسی کره جنوبی به خاطر افشای پرونده رسوایی فساد سیاسی و اقتصادی رئیس جمهور و اطرافیانش همچنان ادامه دارد، احزاب مخالف قصد دارند رئیس جمهور را استیضاح کنند.

به گزارش گروه بین الملل مرور نیوز به نقل از رویترز، احزاب مخالف دولت کره جنوبی قصد دارند تا جمع آوری امضا برای استیضاح رئیس جمهور را آغاز کنند. پارک گئون هائه رئیس جمهور کره جنوبی هرگونه دست داشتن در پرونده فساد سیاسی و مالی را رد کرده و تاکنون حاضر به استعفا نشده است.

دادستان های کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کردند که معتقدند پارک گئون هائه در این رسوایی مالی و سیاسی همدستی و مشارکت داشته است.

البته وکیل مدافع رئیس جمهور کره جنوبی این اتهامات را رد کرده است. روز شنبه صدها هزار نفر از مردم کره جنوبی در اعتراض به عملکرد رئیس جمهور در خیابان های سئول تظاهرات کردند. این بزرگترین تظاهرات اعتراض آمیز در کره جنوبی از دهه 1980 به شمار می رود.

دوره ریاست جمهوری پارک در فوریه 2018 به پایان خواهد رسید و او تاکنون در برابر مخالفتها مقاومت کرده است. وی تاکنون دو بار از مردم کره جنوبی عذرخواهی کرده است.

حزب جمهوریخواه که 38 کرسی از 300 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، تلاش ها برای برکناری پارک از قدرت را آغاز کرده است. این حزب قصد دارد با سایر احزاب مذاکرات مربوط به استیضاح رئیس جمهور و جمع آوری امضا را آغاز کند.

درخواست استیضاح رئیس جمهور حداقل به امضای نیمی از نمایندگان پارلمان نیاز دارد و برای تصویب نهایی باید دو سوم نمایندگان با آن موافقت کنند.

اگر پارلمان با درخواست استیضاح موافقت کند، این مساله از سوی دادگاه قانون اساسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. تحلیلگران سیاسی بر این باورند که درخواست استیضاح رئیس جمهور کره جنوبی شانس خوبی برای تصویب دارد.

حزب دموکرات کره جنوبی نیز اعلام کرده است که شرایط استیضاح رئیس جمهور را مورد بررسی قرار می دهد.حبرگزاری یونهاپ نیز گزارش داد که رئیس جمهور کره جنوبی در نشست امروز سه شنبه کابینه غایب خواهد بود. "یو ایل هو" معاون نخست وزیر کره جنوبی ریاست نشست امروز کابینه را بر عهده دارد.

پارک نخستین رئیس جمهور در تاریخ کره جنوبی است که به خاطر پرونده قضایی تحت بازجویی قرار می گیرد.رسوایی مربوط به دخالت "چوی سون سیل" دوست نزدیک پارک گئون هائه رئیس جمهور کره جنوبی در امور سیاسی و تصمیم گیری های کلان کشور، همچنان ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری کره جنوبی پذیرفته است که به یکی از دوستان خود اجازه داده تا پیش‌نویس یکی از سخنرانی‌های سیاسی‌اش را ویرایش کند.

گزارش شده که چوی سون سیل که هیچ سمت دولتی ندارد، در امر سیاست‌گذاری دخالت کرده و به واسطه ارتباطش با رئیس‌جمهوری، نفع مالی هم برده است.