سرویس بین الملل- آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان اعلام کرد که در مواجهه با تهدیدات موجود داخلی و خارجی و با هدف دفاع از اصول دموکراتیک، در انتخابات سال آینده برای چهارمین بار نامزد تصدی مقام صدراعظمی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سرویس بین الملل مرور نیوز به نقل از رسانه های آلمان، مرکل گفت: نیروهای پوپولیسم و همچنین وضعیت نامعلوم ایجاد شده بر اثر برگزیت و پیروزی دونالد ترامپ در آمریکا، به این معنا است که او وظیفه دارد به کشورش خدمت کند. 

مرکل 62 ساله افزود: ما در اروپا و در سطح بین المللی با نبردهایی برای دفاع از ارزش ها و منافعمان و به طور ساده برای دفاع از شیوه زندگی مان ، رو به رو هستیم . 

وی با پیش بینی دشوار بودن رقابت انتخاباتی، به موضوع قطبی شدن جامعه اشاره کرد و گفت: این انتخابات دشوارتر از تمام انتخاباتهای پیشین حداقل از زمان اتحاد آلمان در سال 1990 خواهد بود. 

مرکل که در میان رهبران اتحادیه اروپا بیش از همه سابقه تصدی پست رهبری سیاسی را دارد ، خاطرنشان کرد که نامزدی دوباره را بسیار مورد بررسی قرار داده و می داند که در این زمانه دشوار و حتی ناامنبسیاری از رهبران به او به عنوان یک منبع ثبات نگاه می کنند. 

صدر اعظم آلمان افزود که بسیار مفتخر است اما در عین حال این مساله را بسیار عجیب می داند که برخی صاحبنظران او را رهبر جدید جهان آزاد می دانند. 

مرکل همچنین در گفت وگو با شبکه 'آ . آر. د' (ARD) آلمان وعده داد که در پی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برای ایجاد یک اروپای قدرتمند خواهد کوشید. 

مرکل از سال 2005 رهبری آلمان - قدرت اقتصادی برتر اروپا - را در دست داشته و در حالی که مقام صدراعظمی آلمان محدودیت دوره ای ندارد ، اکنون پس از ماهها گمانه زنی بطور رسمی حضور دوباره خود در رقابت برای تصدی این مقام را اعلام کرد. مرکل در صورت موفقیت و کسب این مقام برای چهارمین بار از لحاظ طول دوره صدر اعظمی با هلموت کوهل برابر می شود که از سال 1989 تا 2005 صدر اعظم این کشور بود. 

دوره صدراعظمی طبق قوانین آلمان، چهارساله است و مرکل از سال 2005 تاکنون این سمت را برعهده دارد. 

به گزارش ایرنا ، انتخابات پارلمانی آلمان در تاریخی از اواسط تابستان تا اوایل پاییز آینده برگزار خواهد شد اما هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نشده است. این در حالی است که با ورود حدود یک میلیون پناهجو به آلمان در مدت دو سال گذشته و افزایش جرایم در این کشور، فشار سیاسی و اجتماعی بر دولت آنگلا مرکل چند ماه پیش از انتخابات پارلمانی در آلمان افزایش یافته است. البته بحران پناهجویان تنها موضوعی نیست که می تواند بر نتیجه انتخابات پارلمانی پاییز آینده در آلمان تاثیر گذار باشد، بلکه موضوع عدالت اجتماعی نیز ممکن است به همان اندازه دارای اهمیت باشد. 

در این حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: ناظران امور سیاسی بر این باورند که تغییرات جاری در سیاست جهانی احتمالا موجب می شود که رای دهندگان آلمانی که بطور سنتی از خطر پرهیز می کنند بار دیگر به مرکل رو بیاورند. 

یک نظرسنجی روزنامه بیلد ام سونتاگ نشان داد که 55 درصد از رای دهندگان آلمانی خواستار ابقای مرکل در قدرت هستند. 

نظرسنجی موسسه امنید در روز یکشنبه نیز نشان داد که حمایت از حزب اتحاد دموکرات مسیحی مرکل حدود 33 درصد که نسبت به آخرین انتخابات ملی در سال 2013 به میزان 9 درصد کاهش یافته است. حزب سوسیال دموکرات شریک ائتلافی دولت مرکل نیز با 24 درصد حمایت مردمی در رتبه دوم است. 

پس از این دو حزب نیز حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) و حزب سبزها به ترتیب با 13 و 12 درصد در رده های بعدی هستند. 

هنوز معلوم نیست که نامزد حزب سوسیال دموکرات برای تصدی صدر اعظمی چه کسی خواهد بود و گفته می شود که زیگمار گابریل رهبر این حزب با مارتین شولتز رئیس کنونی پارلمان اروپا برای کسب نامزدی این حزب رقابت خواهد کرد.