وزیر دفاع آمریکا در اظهاراتی گفت: تمامی نظامیان آمریکایی که از سوریه خارج می‌ شوند برای مبارزه با داعش (!) به غرب عراق می‌ روند.

به گزارش مرور نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، مارک اسپر،  وزیر دفاع آمریکا دیروز از داخل یک هواپیمای نظامی گفت: پیش‌بینی می‌شود همه نزدیک به یک هزار نیرویی که از شمال سوریه خارج می‌شوند، به غرب عراق انتقال یابند تا به عملیات علیه گروه تکفیری-صهیونیستی داعش ادامه دهند و به دفاع از عراق کمک کنند (!).

اسپر در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: «خروج آمریکا از شمال شرقی سوریه به سرعت ادامه دارد... ما درباره چندین هفته صحبت می‌کنیم نه چندین روز».

وی گفت: «طرح عملیاتی فعلی این است که این نیرو‌ها در غرب عراق مستقر شوند».

پیش از این نیز وزیر دفاع آمریکا گفته بود ارتش این کشور کماکان به خروج «توام با تامل» از شمال شرق سوریه ادامه می‌دهد.

ترکیه هفته گذشته، عملیات چشمه صلح را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد.

این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا طی یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد. اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. 

در حال حاضر بیش از ۵۰۰۰ نیروی آمریکایی در عراق هستند. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۱ نظامیان خود را از عراق خارج کرد، اما در سال ۲۰۱۴ به بهانه حمله داعش به عراق و مبارزه با تروریسم آنها را مجدداً به این کشور بازگرداند.