واقعه قیام گوهرشاد در قالب نمایشگاهی با عنوان مسجد گوهرشاد درنمایشگاه «مشهد دوست داشتنی »در فرهنگ سرای شهر بهشت بازخوانی می شود

به گزارش مرور نیوز از مشهد به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد،مدیر فرهنگ سرای بهشت با بیان اینکه فرهنگسرای بهشت در نمایشگاه «مشهد دوست داشتنی» نقش پر رنگی دارد؛ افزود: غرفه مسجد گوهرشاد که نمایشگاهی از داستان قیام تاثیر گذار انقلابیون است؛ در انتهای  ماکت بازار مشهد قدیم قرار دارد.  مجید عسگری افزود:این نمایشگاه که خود به  ایوان مقصوره، شبستان و 20 حجره تقسیم‌بندی شده است؛ به روایتی از سیر اتفاق‌های تاریخی مسجد گوهرشاد می‌پردازد.

وی هدف از برگزاری این غرفه نمایشگاهی را، احیاء و بازآفرینی واقعه قیام مسجد گوهرشاد، که یکی از بزرگترین اتفاقات مغفول مانده تاریخ معاصر ایران است اعلام کرد و ادامه داد : در تاریخ معاصر ایران کمتر حادثه‌ای را در مقایسه با واقعه قیام مسجد گوهرشاد در این ابعاد می توان جنایتکارانه و عظیم‌ برشمرد .

وی به بخش‌های مختلف نمایشگاهی  اجرا شده اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های مختلف سیاسی رضاخان، جلسات روحانیان مطرح آن زمان، کشف حجاب خانواده رضاخان، سفر رضاخان به ترکیه و آشنایی با آتاتورک و سیاست‌های او، قانون کشف حجاب، تحصن و قیام گوهرشاد و حمله به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم، کشف حجاب علنی و اجباری، خانه‌‌نشین شدن بانوان و ایجاد راه‌های مخفی برای ملاقات همدیگر و سرانجام، تبعید رضاخان به جزیره موریس از بخش‌های ارائه شده در این  غرفه‌ها است.

مدیرفرهنگسرای بهشت در ادامه از جمع‌آوری تعدادی ازخاطره‌های شاهدین واقعه به صورت صوتی و مکتوب پیرامون واقعه گوهرشاد خبر داد و تصریح کرد: این خاطرات از شاهدین واقعه یا راویان  بازگو کننده‌ای است که خود از شاهدین واقعه ماجرا را شنیده‌اند و می‌تواند به عنوان محتوی سندهای روایی قابل استناد و مفید برای تولید آثار هنری وجدیدمغفول در تاریخ انقلاب اسلامی استفاده شود .

وی افزود: هر شب به صورت نمادین ده اجرا نمایشی پانزده دقیقه ای  با محوریت  ماجرای قیام گوهرشاد  توسط هنرمندان به صورت سند روایی بازخوانی می شود که در هراجرا با استقبال جمعیتی حدود 150تا200نفر مواجه هستیم.

وی از نقالی گری و روایت گری تاریخی از روی پرده‌های دو بعدی و مجسمه‌های طراحی شده به عنوان  بخش‌های جذاب نمایشگاه نام برد و در خصوص  هدف این بخش گفت: ما در این بخش به دنبال نشان دادن رنج های بی شمار مردم شریف ایران در دوره تاریک رژیم پهلوی   و جهاد 8ساله مجاهدان زن انقلابی در خصوص حفظ حجاب و عفت هستیم. 

عسگری با بیان اینکه در این نمایشگاه بخشی ویژه‌ای نیز طراحی شده است؛ اظهار داشت: این بخش درخصوص کتاب‌های  چاپ شده با محتوی قیام مسجد گوهرشاد است که به صورت نمادین بخش‌های جذاب وخواندنی کتاب‌ها در ابعاد بزرگ و نمایشگاهی در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است. وی بااشاره به  روحیه انقلابی بازدیدکنندگان افزود : تعدادبازدیدکنندگان به طور متوسط روزانه پنج هزار نفر است.

 گفتنی است نمایشگاه  «مشهددوست داشتنی»تا25 بهمن‌ماه از ساعت 9 تا 13(نوبت صبح) و 16 تا 21(نوبت عصر) در مجتمع کوثر واقع در بلوار کوثر شمالی 39 دایر و پذیرای بازدیدکنندگان است.