مدیرکل فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: دو هزار زن سرپرست خانوار در قالب طرح "تکاپو" در استان خراسان رضوی اشتغال پیدا کردند

به گزارش مرور نیوز از مشهد، افشین رحیمی ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: برنامه‌های هفته ملی مهارت از 31 تیرماه تا 6 مرداد ماه امسال برگزار می‌شود و این برنامه‌ها شامل برگزاری مسابقات آزاد، رونمایی از پرتال جدید اداره کل، همایش آموزشگاه‌های آزاد، تقدیر از مدیران و مربیان نمونه کشوری، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی، مرحله استانی مسابقات ملی مهارت، شرکت در نماز جمعه وغیره خواهد بود.

وی در رابطه با روزشمار هفته ملی مهارت افزود: در این هفته روز اول با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال، روز دوم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، جوانان، مهارت، تدبیر و امید، روز سوم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، بانوان، مهارت و تعالی سبک زندگی، روز چهارم با‌ عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، مربیان، کارآموزان، فرهنگ کار و مهارت‌آموزی، روز پنجم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، مربیان، افزایش توان ملی، روز ششم با عنوان آموزش فنی و حرفه‌ای، نخبگان مهارتی، توسعه بخش خصوصی و روز هفتم با عنوان ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی نامگذاری شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی به گزارش عملکرد برنامه‌های این مجموعه در سال 95 پرداخت و گفت: برنامه‌های اجرا شده در 12 عنوان مراکز ثابت، شعب سیار شهری، صنایع ضمن کار، صنایع اصناف، صنایع جواهر کارگاهی، مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، پادگان، روستایی، عشایری، جوار دانشگاهی، زندان و آسیب‌دیدگان اجتماعی اعم از سکونت‌گاه غیررسمی، کمپ و مرکز درمان اجباری بوده است.

رحیمی با بیان اینکه سهم آموزش‌های دولتی 47 درصد و غیردولتی 53 درصد بوده است، تصریح کرد: در سال گذشته 21 میلیون و 618 هزار و 867 نفر ساعت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در خراسان‌‌رضوی فرا گرفتند که شامل 11 میلیون و 778 هزار و 229 نفر ساعت برای بانوان و 9 میلیون و 830 هزار و 279 نفر ساعت برای آقایان بوده ‌و از این تعداد 11 میلیون و 552 هزار و 867 نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد و 10 میلیون و 65 هزار و 641 نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی بوده است.

وی تاکید کرد: همچنین در سه ماهه نخست هم 46 درصد آموزش دولتی و 54 درصد غیردولتی داشته‌ایم که مجموع آن 4 میلیون و 53 هزار و 831 نفر ساعت شامل 2 میلیون و 117 هزار و 649 نفر ساعت برای بانوان و یک میلیون و 936 هزار و 182 نفر ساعت برای آقایان بوده و این میزان 2 میلیون و 188 هزار و 93 نفر ساعت در آموزشگاه‌های آزاد و یک میلیون و 865 هزار و 738 نفر ساعت در آموزشگاه‌های دولتی بوده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: امروزه بیش از 50 روش مهارتی وجود دارد و در کنار آموزش‌های حضوری آموزش‌های مجازی هم در برخی موضوعات و سرفصل‌ها ارائه می‌شود و در سال گذشته 311 نفر آموزش در محیط واقعی را فرا گرفتند و برای امسال 4 هزار در قالب آموزش واقعی و 5200 نفر در قالب کارورزی آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند.

رحیمی با بیان مجموعه‌هایی با عنوان طرح تکاپو به منظور اشتغال دو هزار زن سرپرست خانوار استان دایر می‌شود، گفت: اجرای این طرح از هفته دولت آغاز می‌شود و در روز گذشته هم جلسه‌ای با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و آخرین هماهنگی‌ها صورت پذیرفت.

وی افزود: در تفاهم‌نامه که با مسئولان اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی داشتیم وقف مهارت‌آموزی را فعال کرده‌ایم و در اقدامی دیگر خیران مهارتی در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف همچون صنعت، آموزش، مدرسه‌سازی و غیره داشته‌ایم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اولین مرکز آموزش ویژه معلولان در اسفند ماه سال گذشته در مشهد افتتاح شد و در گام بعدی مرکزی در دوغارون راه‌اندازی می‌شود.

رحیمی در رابطه با زمان برگزاری مراحل هجدهمین دوره مسابقات ملی مهارت، تصریح کرد: ثبت‌نام‌های این دوره تا 23 تیر ماه 96 در 35 رشته انجام شد و از خراسان رضوی 1077 نفر شامل 817 آقا و 260 خانم ثبت‌نام کردند و مراحل برگزاری مسابقات هم در سه نوبت است که در روزهای 24 و 25 تیر ماه مرحله شهرستانی، در روزهای 5 و 6 مرداد ماه مرحله استانی و در روزهای 15 تا 18 آذر ماه مرحله کشوری این مسابقات برگزار می‌شود و برترین‌ها به چهل و پنجمین دوره مسابقات جهانی مهارت که در سال 2019 در روسیه برگزار می‌شود راه‌ می‌یابند.

وی تاکید کرد: در دوره گذشته مسابقات جهانی که در سال 2017 در ابوظبی برگزار شد 4 نفر از خراسان رضوی در تیم ملی مهارت جمهوری اسلامی ایران حاضر بودند و کل شرکت‌کنندگان 32 نفر در 28 رشته هستند که خراسان رضوی نماینده در مکاترونیک، یک نفر در قنادی و یک نفر در آجر چینی دارد، همچنین این استان دو داور در رشته‌های مکاترونیک و آجرچینی در این رویداد بین‌المللی دارد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در رابطه با آمادگی این استان میزبانی‌های مرحله کشوری مسابقات مهارت‌آموزی، خاطرنشان کرد: میزبانی فاکتورهایی نیاز دارد که در صورت تایید این میزبانی داده می‌شود و خراسان رضوی آماد‌گی میزبانی در رشته‌هایی همچون صنایع غذایی و فناوری اطلاعات را دارد و برای سال 2017 دنبال این موضوع بودیم که نتیجه نگرفتیم، اما برای میزبانی مرحله کشوری سال آینده در این دو رشته از هم‌اکنون درخواست خود را ارائه کرده‌ایم.

رحیمی گفت: یکی از اقدامات اخیر هنرجویان خراسان رضوی طراحی و ساخت سایه‌بان‌هایی برای اماکن زیارتی مدینه منوره و قبور مطهر ائمه بقیع(ع) بوده است.

وی افزود: در طول سال بین از 150 تا 160 هزار نفر آموزش‌های تخصصی را فرا می‌گیرند و صلاحیت حرفه‌ای آن‌ها مورد سنجش قرار می‌گیرد و 65 تا 70 درصد افراد موفق به اخذ مدرک می‌شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه افزایش مجموعه‌های آموزشی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: از سال 85 ساخت 72 مرکز در سطح کشور در دستور کار قرار گرفته که از این تعداد 5 مرکز آن در خراسان رضوی ساخته می‌شود که تاکنون دو مرکز آن در مشهد و چناران به بهره‌برداری رسیده است.