عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق فرموده امام خمینی (ره) هیچکس حق جلوگیری از بحث آزاد در حوزه ندارد و این خلاف سنت شیعه و ائمه (ع) است.

به گزارش مرور نیوز از مشهد،حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر امروز در نخستین جلسه از سلسله جلسات گفتمان سیاسی در حوزه علمیه خراسان که در محل مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، اظهار داشت: حوزه انقلابی حوزه‌ای است که بتواند توضیح دهد برای تحقق شعار «برادری،برابری حکومت عدل علی» چه کرده و چه وظیفه علمی و عملی برای خود در این مسیر تعریف کرده است. 

وی افزود: ما احتیاجی به هزار مرجع تقلید و هزار رساله نداریم این‌ها انحراف است درحالی که هزار سنگر باقی مانده داریم که یک روحانی فعال، باسواد و کارآمد در این سنگرها حضور ندارد و کل سنگر در اختیار کفار است که در آن زمینه مقاله می‌نویسند و فعالیت دارند.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حضرت امام می‌فرماید ضرر طلبه و روحانی وابسته از هر فرد ناپاک بیشتر است امام می‌فرماید یک تیپ روحانیون هستند که هرکس حرفی می‌زند به دنبال انحراف هستند و می‌گویند آنان منحرف و فاسدند در حالی در حوزه انقلابی باید  با روی گشاده حرف‌ها را بشنوید و اگر بیراهه می‌روند با روش منطقی با آن‌ها صحبت کنید.  

رحیم‌پور با اشاره به گفته امام(ره) مبنی بر اینکه باید در برخورد با جوانان بنا بر جذب بگذارید  نه دفع، گفت: برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن یعنی شعار و تظاهرات درحالی که بزرگترین رسالت حوزه انقلابی این است که جوانان مذهبی ضعیف و غیر مذهبی را درست درک و سپس جذب کند لذا باید مراقب جوانان باشید. 

وی با بیان اینکه به‌جای پرخاش با الفت برخورد کنید، ادامه داد: حتی اگر قبول تکردند مایوس نشوید چون ممکن است در دام لیبرال و چپ‌گرایی و غیره بیفتند و امام می‌فرماید این گناه از گناه خود آن فرد بیشتر است.  بنابراین ما وقتی می‌توانیم آینده ایران را بسازیم که به جوانان با تمام مشکلات و اشتباهاتشان بها دهیم.  

رحیم‌پور درباره سایر ضروریات حوزه انقلابی خاطرنشان کرد: طبق فرموده امام(ره) حوزه انقلابی باید به اشرافیت‌ و تجملات، چه درباره خودش و چه درباره دستگاه حکومتی،  به شدت حساس باشد چرا که نقطه سقوط روحانیت زمانی است که به طرف اشرافی‌گری برود. 

وی ادامه داد: ما باید بیش از گذشته حساس باشیم چون پبش از این حکومت در دست ما نبود پس نردم باید ببینند وضع روحانیون پایین‌تر از آن‌ها است و طبق فرموده امام(ره) طلبه و روحانی گرسنه‌ شجاع هزار بار شرف دارد بر روحانی که سیر است اما شجاعت ندارد.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بنابراین بر حمایت روحانیون از نیازمندان تاکید بسیار شده است به طوری که از دیدگاه امام(ره) فاصله گرفتن از فقرا و محرومان خیانت به اسلام و مسلمین است. 

رحیم‌پور خطاب به طلاب ادامه داد: مسئله مهم بعدی ارتقای فقه و دروس حوزه به سطوح حکومتی معاصر و بررسی مسائل روز با روش‌های جدید است چرا که اگر نتوانید به صورت درست بحث و اجتهاد کنید ممکن است تابلوی جمهوری اسلامی باقی بماند اما تبدیل به حکومتی سکولار و بی‌دین شود.  

وی با بیان اینکه در هیچ موردی اجماع صددرصدی وجود ندارد، گفت: امام می‌گوید اختلاف نظر را به رسمیت بشناسید اگر کسی به اسم اجماع به دنبال این است که همه علما یک حرف را بگویند درست نیست باید اختلاف نظر را مدیریت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: امام می‌فرماید اگر کرسی‌های خارج فقه نداشته باشیم حکومت را بدون جنگ و کودتا از دست می‌دهیم بنابراین مسائلی نظیر مالیات، خمس و زکات و نسبت آن با نظام مالیاتی تجارت داخلی و خارجی و صدها مسئله جدید وجود دارد که باید به لحاظ اخلاقی و فقهی اجتهاد شود.   

رحیم‌پور ادامه داد: در مورد مفهوم شناسی و مصداق شناسی رِبا اختلافات بسیاری وجود دارد اما درس کرسی خارج فقه درباره بانکداری برگزار و تدریس نمی‌شود. 

وی با اشاره به تاکید امام ره به ضرورت اجتهاد در رسانه، هنر، مسائل فرهنگی، فوانین مدنی و غیره گفت:  آیا در رابطه خانواده، تعلبم و تربیت و سبک زندگی احتیاج به اجتهاد ندارد؟ امروز خطرناک‌ترین مرتدها از خانواده‌های بسته مذهبی بیرون می‌آیند، رهبران کمونیست و لیبرالیست مشروطه در ایران نیز از چنین خانواده‌هایی بودند.  

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرماسونری و صهیونیست از طریق نمادسازی و معماری مکتب‌سازی کردند اما ما درس خارج فقهی درباره مکاتب  معماری و شهرسازی نداریم.  

وی با اشاره به اینکه اجتهاد در موسیقی یعنی موسیقی حلال و حرام داریم، گفت:  نوعی موسیقی است که پمپاژ یأس، شهوت و غیره می‌کند اما نوعی موسیقی دیگر نیز وجود دارد که حماسی است یا آرامش اعصاب را به همراه دارد.  

رحیم‌پور با اشاره به ضرورت اجتهاد در سایر مباحث نظیر محیط زیست، حقوق بین‌الملل، نقش زن، رشد جمعیت، پیوند اعضا و غیره گفت: امام(ره) می‌فرماید تنها خلاف نص قرآن نمی‌توان اجتهاد کرد پس نگذارید باب اجتهاد را در حوزه ببندند چرا که طبیعت انقلاب اسلامی ایجاب می‌کند اجتهاد آزادانه اما عالمانه و هدفمند دنبال شود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: طبق فرموده امام راحل هیچکس حق جلوگیری از  بحث آزاد را در حوزه ندارد و این خلاف سنت شیعه و ائمه است و اینکه درحال حاضر در برخی موارد نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد نیز به این دلیل است که برنامه‌ای نداریم و رقبا را نشناخته‌ایم.