رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: روزانه 140 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت در منطقه کریت کمپ اهواز سوزانده می شود که 60 میلیون فوت مکعب از آن گاز ترش است.

به گزارش مرورنیوز، علی بنی عگبه در نشست شورای سلامت شهرستان اهواز در سالن جلسات فرمانداری اظهار کرد: طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (آماک) قرار بود در سال 93 به بهره برداری برسد اما این طرح هنوز تکمیل نشده است و تا زمان تکمیل این طرح، آلودگی ناشی از این گازها ادامه می یابد.

وی با اشاره به حادثه نشت پساب نفتی در بخش غیزانیه افزود: 15 هکتار از زمین های این بخش به دلیل نشت پساب های نفتی آلوده شده است.

بنی عگبه اضافه کرد: علاوه بر شرکت های نفت و گاز کارون و مارون، شرکت اسیدهای انگیزشی نیز در بخش غیزانیه فعالیت دارد که برای کنترل آلایندگی قرار است 2 طرح شامل جمع آوری بخارهای اسیدی را تا پایان امسال و احداث تصفیه خانه پساب را تا نیمه دی ماه به اجرا درآورد.

وی ادامه داد: شرکت پتروشیمی مارون واحد اهواز نیز پساب خود را در این منطقه تخلیه می کند که نیاز به استانداردسازی و مدیریت دارد.

عضو شورای سلامت اهواز همچنین میزان آلودگی تولید شده در شرکت فولاد خوزستان را در وضعیت بحرانی دانست و گفت: این شرکت جای مشخصی برای دفن پسماندهای صنعتی خود ندارد به همین دلیل آنها را در اطراف روستای 'دامغه' تخلیه می کند که با کوچکترین وزش باد روستا را تحت تاثیر قرار می دهد که در این زمینه تذکر داده شده و در صورت عدم کنترل این مساله به دادگاه معرفی می شوند.

وی افزود: شرکت فولاد خوزستان 19 طرح زیست محیطی را تعریف کرده که تا کنون 11 طرح اجرایی شده و هشت طرح نیز در حال اجراست اما هنوز نتوانسته وضعیت آلاینده های خود را به استاندارد برساند.

بنی عگبه درباره پیگیری پرونده آلودگی ناشی از سوزاندن مزارع نیشکر اظهار کرد: جلساتی با دادستان در این زمینه برگزار و مقرر شده است 23 درصد کاهش آلودگی را در سال جاری داشته باشند که البته این میزان بسیار ناچیز و مشکل ساز است و مورد قبول ما نیست.

وی افزود: پنج ماه پیش در شورای سلامت، ساماندهی زباله و نخاله مصوب شده بود اما این مساله هنوز به سرانجام نرسیده است.

بنی عگبه همچنین با اشاره به اختلاف شهرداری اهواز و بیمارستان ها درباره جمع آوری پسماندهای عفونی، گفت: این اختلاف بر سر نرخ جمع آوری زباله هاست و به ویژه در زمینه زباله های مطب ها، برخی از پزشکان حاضر به عقد قرارداد و پرداخت هزینه برای جمع آوری پسماند نیستند که لازم است دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه ورود کند.