مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: طرح 550هزار هکتاری همچون پروژه های 50سال گذشته زهکش ها به رودخانه ها از جمله زهره و تالاب ها سرازیر می شوند و بسیاری از نخیلات شادگان به دلیل این زه آبها در حال نابودی هستند.

به گزارش مرور نیوز، احمدرضا لاهیجان زاده عصر جمعه در نشست بررسی طرح 550هزار هکتاری در سالن شهید رجایی استانداری خوزستان گفت: دوسال است که در مورد مسائل زیست محیطی این طرح هشدار می دهیم.

وی گفت: این طرح عظیم از طرح توسعه نیشکر استان هم بزرگتر است اما هیچ بررسی زیست محیطی در مورد آن ارائه نشده است.

لاهیجان زاده در ادامه بیان کرد: در این طرح همچون پروژه های 50سال گذشته زهکش ها به رودخانه ها از جمله زهره و تالاب ها سرازیر می شوند و بسیاری از نخیلات شادگان به دلیل این زه آبها در حال نابودی هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه افزود: به مجری طرح اعتراض کردیم و اعلام شد هر پروژه ای از این طرح اجرا شود بدون در نظر گرفتن ملاحظات محیط زیست با آن مقابله می کنیم.

لاهیجان زاده افزود: برای رامشیر اقدام قضایی انجام شده و اگر در کرخه نیز چنین مشکلی رخ دهد اقدام قضایی خواهیم کرد.

مدیرعامل سازمان آب و برق استان خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: چند سال است درمورد ورود زهاب به رودخانه ها در حال مطالعه هستیم و نیازمند شبکه سراسری زهاب در پایین دست هستیم.

محمد رضا شمسایی با اشاره به اینکه طراحی زهکش ها به پایان رسیده است گفت: در سال 1392 در حدود17هزار میلیارد ریال برای ساخت این زهکش ها نیاز بود که این رقم در حال حاضر به 18 هزار میلیارد ریال رسیده است.

وی افزود: برای ساخت زهکش ها با یک دانشگاه آلمانی قرارداد بسته شده و با بنگلادش برای استفاده صنعتی از زهاب های پایین دست گفت و گو کرده ایم.

مدیر عامل سازمان آب وبرق استان خوزستان گفت: تکلیف فاز اول طرح 550 هزار هکتاری هنوز مشخص نیست و دو سال است که قرار است چهار هزار و400میلیارد ریال برای اتمام فاز اول این طرح پرداخت شود که هنوز تخصیص نیافته است.

شمسایی عنوان کرد: هنوز 73 هزار هکتار از فاز اول این طرح باقی مانده است و قرار بود از محل صندوق توسعه ملی به این طرح اعتبار داده شود که هنوز پرداخت نشده است.

مدیر عامل سازمان آب وبرق استان خوزستان اظهار کرد: برای شروع فاز دوم این طرح نیاز است که از هم اکنون تامین مالی صورت پذیرد.

لاهیجان زاده مدیر کل حفاظت محیط زیست استان پس از این اظهارات بیان کرد: این مطالعات مربوط به هشت سال گذشته و زهاب های موجود بوده و برای زهاب های این طرح باید مطالعه جدیدی انجام شود.

در این نشست محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور داشت.

طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در دولت تدبیر و امید وارد مرحله اجرائی شده که در راستای اجرای این طرح زمینهای کم بازده و یا فاقد آب تسطیح و آبی می شوند.