معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی کشور گفت: یک صد و 23 هزار دانش آموز تحت پوشش 23 هزار معلم استثنایی در کشور مشغول تحصیل هستند.

به گزارش مرور نیوز، محسن غفوریان در حاشیه نشست تخصصی آموزش های تلفیقی فراگیر در اهواز گفت: در کشور 123 هزار دانش آموز استثنایی داریم که 73 هزار نفر در یک هزار و 500 مدرسه ویژه استثنایی و 50 هزار نفر به صورت آموزش تلفیقی در مدارس عادی تحصیل می کنند.

غفوریان با اشاره به کمبود معلم استثنایی در سراسر کشور اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات آموزش و پرورش استثنایی خوزستان  نیز کمبود نیروی انسانی  متخصص در حوزه استثنایی به ویژه در زمینه دانش آموزان اوتیسمی  است.

وی توضیح داد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور هفت گروه دانش آموزی با معلولیت های متفاوت را تحت پوشش قرار می دهد که شامل دانش آموزان با معلولیت بینایی ، شنوایی، جسمی و حرکتی، کم توان ذهنی، دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری ، چندمعلولیتی و دانش آموزان با مشکلات رفتاری و هیجانی  هستند و محتوای کتب آموزشی هر دسته از مخاطبین متناسب با نیازهای آنان طراحی می شود.

وی در ادامه افزود: یکی از عمده ترین فعالیت هایی که سازمان آموزش و پرورش استثنایی در دو سال گذشته در دستور کار دارد ارایه خدمات حمایتی به دانش آموزان است و هزینه های پزشکی و دارویی تمامی دانش آموزانی که نیاز به استفاده از داروهای مستمر دارند یا نیازمند به عمل جراحی ضروری هستند ، پرداخت می شود. تهیه سمعک، تبلت، واکر، بریس و کفش طبی نیز به صورت رایگان انجام می شود.

غفوریان یکی دیگر از برنامه های سازمان آموزش و پرورش استثنایی را توسعه آموزشهای فراگیر تلفیقی دانست  و گفت: در یک افق 15 ساله و در جهت تفاهم با یونسکو تا سال 2030 باید تا 90 درصد این آموزش ها را  توسعه  دهیم .در همین راستا در شش ماهه دوم سال 95 ، 30 نشست تخصصی در مورد آموزش و پرورش تلفیقی برای معلمان ، معاونین و کارشناسان آموزش و پرورش استثنایی کشور طراحی کردیم که  اولین نشست در اهواز برگزار شد.

وی یکی از مهمترین چالش های توسعه و پوشش آموزش و پرورش استثنایی را سرویس ایاب و ذهاب برشمرد و بیان کرد:  در مقایسه با سال 92 که تقریبا 30 درصد هزینه سرویس پرداخت می شد، در سال 94 با رشد500 درصدی اعتباری به مبلغ 18 میلیارد تومان به سرویس ایاب و ذهاب رایگان دانش آموزان اختصاص داده شد.

معاون آموزشی و توانبخشی سازمان استثنایی کشور  در پایان گفت: امسال 450 دانش آموز استثنایی در کنکور سراسری قبول شدند  که تعداد 15 نفر از آنان رتبه های یک و دو و سه رقمی داشتند .این موضوع نشان دهنده ظرفیت های این دانش آموزان است و باید نگرش جامعه نسبت به این قشر تغییر کند. زیرا، یکی دیگر از چالش های آموزش و پرورش استثنایی نگرش جامعه به توانمندی این دانش آموزان است. باید روی طرز تفکر خانواده ها ، دانش آموزان ، مربیان و جامعه در جهت باور توانایی های این عزیزان کار شود.