محققان دانشگاه فلوریدا اعلام کردند که در حین انجام تمرینات ورزشی، هورمونی که در بدن ترشح می شود و به کاهش چربی بدن کمک می کند، از تشکیل آن نیز جلوگیری می کند.

به گزارش مرورنیوز، از پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، گروهی از محققان دانشکده پزشکی هاروارد در سال 2012 موفق به کشف هورمون ورزش به نام 'irisin' شدند؛ آنها این هورمون طبیعی را از سلول های عضلانی جدا کردند و متوجه شدند که برخی از خواص سلامتی ورزشی از آن است و می توان از این هورمون در ابداع روش های درمانی جدید برای دیابت، چاقی و سرطان استفاده کرد.
تیم یاد شده در تحقیق قبلی همچنین متوجه شده بودند که با افزایش سطح irisin با ورزش، این هورمون باعث فعالیت ژن هایی می شود که چربی سفید را به چربی 'قهوه ای' یعنی چربی خوب تبدیل می کند. این تبدیل مفید است زیرا چربی قهوه ای کالری های اضافی بیشتری را در قیاس با ورزش تنها می سوزاند.
با این حال، هدف از تحقیق جدید که به ریاست دکتر 'لی جون یانگ' استاد هماپاتولوژی در بخش پاتولوژی ایمنولوژی و آزمایشگاه پزشکی کالج پزشکی دانشگاه فلوریدا انجام شد، درک بهتر نقش هورمون irisin در انسان ها و افزایش این دانش پایه در مورد چگونگی کمک این هورمون در تبدیل سلول های چربی سفید که موجب ذخیره کالری می شوند، به سلول های چربی قهوه ای بود که باعث انرژی سوزی می شوند.
این اولین مطالعه ای است که به بررسی اثرات هورمون irisin بر بافت چربی انسان و سلول های چربی می پردازد.
به گفته محققان، هورمون irisin احتمالا مانع از تشکیل بافت چربی نیز می شود.
یافته های این مطالعه که در مجله آمریکایی Physiology - Endocrinology and Metabolism منتشر شد، موید نتایج مطالعات قبلی است که براساس آنها، هورمون irisin می تواند هدف نوید بخشی برای کمک به افراد چاق و مبتلایان به دیابت نوع دو باشد.
مکانیسم فعالیت هومورن irisin به این صورت است که موجب افزایش فعالیت ژن ها و پروتیینی می شود که برای تبدیل سلول های چربی سفید به سلول های چربی قهوه ای مهم هستند.
محققان تایید کردند که هورمون irisin با افزایش قابل توجه مقدار انرژی مورد استفاده سلول های چربی قهوه ای، در چربی سوزی نیز نقش دارد.
این تحقیق همچنین نشان داد که هورمون irisin با کاهش 20 تا 60 درصدی شمار سلول های بالغ چربی، تشکیل سلول های چربی را سرکوب می کند.
یافته های این مطالعه نشان می دهد که هورمون irisin با جلوگیری از روند تبدیل سلول های بنیادی متمایز نشده به سلول های چربی، موجب کاهش ذخیره چربی می شود و در عین حال سلول های بنیادی را به تشکیل سلول های سازنده استخوان ترغیب می کند.
به گفته محققان، ورزش به همراه رفتار درمانی و رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن کمک کند.
اطلاع از این که بدن مقادیر اندکی هورمون چربی سوز irisin تولید می کند، بر اهمیت انجام منظم ورزش تاکید می کند.