رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌ که دانشگاه از بسیاری از نیازهای صنایع استان آگاهی دارد اما فاقد اعتبارات لازم برای اجرای این پژوهش‌هاست، گفت: باید دستگاه‌های اجرایی به صورت شفاف و روشن بگویند که بودجه‌های پژوهشی خود را در چه بخش‌هایی هزینه کردند.

به گزارش مرور نیوز، غلامحسین خواجه در کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری خوزستان که 15 آذر در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان این‌که باید علل عدم ارتباط صنعت با دانشگاه مشخص شود، اظهار کرد: باید مشخص شود که در زمینه ارتباط صنعت با دانشگاه‌های استان مشکل از توانمندی دانشگاه‌ها است یا عدم نیاز سازمان‌ها به امر پژوهش و یا علل دیگر حتی ممکن است یک شرکت یا دستگاه علی‌رغم نیاز به کارهای پژوهشی اولویت‌های مهم‌تری جهت رفع نیازهای خود داشته باشد بنابراین باید به این سؤالات پاسخ داد.

وی افزود: سال‌های سال است که موضوع ارتباط صنعت با دانشگاه را مطرح می‌کنیم اما در این زمینه خیلی پیشرفت نداشتیم و ارتباط دانشگاه با صنایع استان بسیار کم و با حرکت خیلی آهسته بوده است باید بررسی کرد که گره این مشکل کجاست اگر دانشگاه‌ها در این زمینه ایراداتی دارند ما تلاش بر اصلاح این ایرادات می‌کنیم و اگر سازمان‌ها احساس نیاز به پژوهش نمی‌کنند باز هم به سازمان‌ها برای بازنگری در نیازهای آن‌ها کمک می‌کنیم.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با بیان این‌که دانشگاه از بسیاری از نیازهای صنایع استان آگاهی دارد اما فاقد اعتبارات لازم جهت اجرای این پژوهش‌ها است، خاطرنشان کرد: باید دستگاه‌های اجرایی به صورت شفاف و روشن بگویند که بودجه‌های پژوهشی خود را در چه بخش‌هایی هزینه کردند اعتقاد ندارم که برخی دستگاه‌ها حاضر به گفتن هزینه‌کرد بودجه پژوهشی خود نیستند. اگر یک دستگاه اجرایی نیاز به کارهای پژوهشی ندارد چرا دولت برای آن دستگاه اجرایی ردیف بودجه‌ای قرار داده است برای دستگاه‌هایی که دارای ردیف بودجه پژوهشی هستند باید مشخص شود که این بودجه در چه زمینه‌هایی هزینه شده است.

وی با تأکید بر این‌که پروژه‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان باید در وهله اول به دانشگاه‌های استان داده شود، اظهار کرد: در صورتی که دانشگاه‌های استان فاقد توانمندی لازم برای اجرای پروژه دستگاه اجرایی و صنایع یا شرکت‌های استان باشند، این دستگاه‌های اجرایی می‌توانند پروژه‌های خود را به سایر دانشگاه‌های کشور واگذار کنند همچنین تدوین سند آمایش علمی و فناوری خوزستان طبق مصوبات باید انجام و منابع اعتباری لازم جهت اجرای سند به صورت شفاف مشخص و مصوب شود. هم وزارت علوم پیگیر تدوین این سند در استان‌ها است و هم خوزستان به چنین سندی نیاز دارد بنابراین باید این سند تدوین شود.

جایگاه پژوهش خوزستان در سطح کشور مشخص شود

همچنین در این جلسه دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اظهار کرد: باید شاخص‌هایی برای ارزیابی خروجی اقدامات کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان احصا شود تا بتوانیم تحلیلی از وضعیت موجود داشته باشیم. جایگاه پژوهش خوزستان در سطح کشور بر اساس شاخص‌های مختلف مشخص و تعیین وضعیت شود در آن صورت می‌توان آسیب شناسی مشکلات را دنبال کرد.

وی با بیان این‌ که تحلیلی از وضعیت بخش پژوهش استان وجود ندارد یا این تحلیل‌ها به جمع‌بندی نرسیده است، تصریح کرد: در میان 400 دانشمند برتر کشور هیچ دانشمند خوزستانی وجود ندارد و این امر بسیار بد است پیشنهاد می‌شود که شاخص‌هایی جهت ارزیابی و تعیین وضعیت بخش پژوهش خوزستان مشخص و سند آمایش علمی و فناوری استان بر همین اساس تنظیم شود.

پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی، شعار هفته پژوهش امسال

همچنین در این جلسه دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان این‌ که پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی، شعار هفته پژوهش امسال است، اظهار کرد: نواختن زنگ پژوهش در مدارس، ارائه دستاوردهای پژوهشی دانش‌آموزان، معرفی و تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان، برگزاری سمینارهای علمی و سمینارهای نیازشناسی و نیازسنجی پژوهشی و فناوری سازمان‌ها، برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان، ارائه و معرفی دستاوردهای انجمن‌های علمی دانشگاهی و برگزاری جشنواره ایده‌های دانش‌آموزی و دانشجویی از اهم برنامه‌های دانشگاه شهید چمران اهواز در هفته پژوهش سال جاری است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: سمینارهای نیازشناسی و نیازسنجی پژوهشی سازمان‌ها به منظور تبدیل نیاز تحقیقاتی صنایع به عناوین مقالات پژوهشی و پایان‌نامه‌ها برگزار می‌شود و از ابتکارات است که انتظار داریم در سطح ملی انعکاس داشته باشد. نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان از یکم تا چهارم دی‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی خوزستان و مراسم اختتامیه پنجم دی‌ماه در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار خواهد شد.

حاجی‌دولو به عدم ارسال عناوین پروژه‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی به دبیرخانه کارگروه آموزش و فناوری استان اشاره و با تأکید بر اهمیت پروژه‌های تحقیقاتی دستگاه‌های اجرایی برای مناطق تحقیقاتی عنوان کرد: سیاست‌هایی که در حوزه پژوهش و فناوری دنبال می‌شود و مورد تأکید مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور نیز است، تأکید دارد که آیین‌نامه های مربوط به مسائل علمی به صورتی تنظیم شود که تحقیقات و پروژه‌های مورد نیاز کشور انجام شود نه این‌که صرفا به علت احتیاج یک عضو هیأت علمی به ارتقاء رتبه و درجه علمی یک تحقیق و پژوهش انجام شود.

وی با بیان این‌که استقبال دستگاه‌های اجرایی در خصوص ارسال عناوین و پروژه‌های پژوهشی آن‌ها به دبیرخانه کارگروه خوب نبوده است، گفت: این موضوع باید با جدیت مورد توجه قرار گیرد. فعالیت‌های پژوهشی که در چند سال اخیر صورت گرفته، منجر به ارتقاء رتبه کمی پژوهش کشور شده است اما همچنان در زمینه رتبه کیفی فناوری و پژوهش کشور طرح‌های آن چنانی نداشته‌ایم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: باید نیازهای پژوهشی و فناوری سازمان‌ها شناسایی شود تا دانشجویان و اساتید با دریافت عناوین پروژه‌های پژوهشی دستگاه‌های اجرایی پایان‌نامه‌ها و مقالات خود را در این زمینه انجام دهند و این کار حتماً به حمایت مالی دستگاه‌های اجرایی از دانشجویان و اساتید احتیاجی ندارد.

حاجی‌دولو افزود: مشخص کردن نیازهای پژوهشی و فناوری سازمان‌ها به اجرای برنامه تحقیقاتی اساتید کمک می‌کند و در نتیجه اساتید می‌توانند برنامه‌های تحقیقاتی و پژوهشی خود را بر اساس نیازهای استان دنبال کنند؛ همچنین بدین ترتیب دانشجویان در صورت دسترسی به نیازهای پژوهشی و فناوری سازمان‌ها می‌توانند انتخاب‌های بیشتری برای مقالات و پروژه‌های خود داشته باشند در غیر این صورت مشکل پایان‌نامه‌ها و مقالات غیرکاربردی تشدید می‌شود.

وی با اشاره به کاهش تعداد قراردادهای تحقیقاتی و پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز با صنایع شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی خوزستان اظهار کرد: البته مبلغ ریالی این قراردادها افزایش اما از نظر کمی تعداد آن‌ها کاهش یافته است. ما از پایان‌نامه‌های کاربردی که پیرامون نیازهای پژوهشی سازمان‌ها باشند، چه منجر به انعقاد قراداد شوند یا نشوند، حمایت می‌کنیم.

حاجی‌دولو با اشاره به گلایه‌های اساتید و پژوهشگران از طولانی بودن فرآیند پاسخگویی به پروپوزال‌های ارائه‌ شده به دستگاه‌های اجرایی و صنایع استان، تصریح کرد: برنامه استراتژیک دانشگاه شهید چمران در خصوص پژوهش مشخص است اما این دانشگاه نمی‌تواند سند آمایش علمی و فناوری خوزستان را برای دیگر دانشگاه‌ها نیز تهیه کند و با توجه به مصوبات گذشته تدوین این سند ضروری است.

زیربنا، اساس و بنیان هر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، تحقیق و پژوهش است

همچنین در این جلسه جمال عالمی نیسی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان، با بیان این‌که انتظار داریم دستگاه‌های اجرایی موضوع پژوهش و فناوری را بیشتر دنبال کنند، اظهار کرد: زیربنا، اساس و بنیان هر تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، تحقیق و پژوهش است. تصمیمی که شالوده آن بر پژوهش و فناوری نباشد قطعاً معقول و منطقی نخواهد بود.

وی با بیان این‌که متأسفانه اکنون خروجی ما از دانشجویان فوق لیسانس به معنای واقعی که باید باشد نیست، خاطرنشان کرد: گاهی مشاهده می‌شود که دانشجویان ارشد ما از استاد جزوه 50 صفحه‌ای مطالبه می‌کنند این امر یک زنگ خطر است و مسوولان نظام آموزشی باید در این زمینه چاره اندیشی کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار خوزستان با تأکید بر لزوم باور اعضای کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان به این کارگروه، عنوان کرد: انتظار داریم که اعضا و دستگاه‌های اجرایی این کارگروه را باور کنند و تأمین‌کننده خوراک فکری کارگروه باشند.