تا سال 2200 سرعت پیشرفت فناوری به جایی خواهد رسید که پنج میلیون شغل از رده‌های شغلی حذف می‌شوند. حال این سوال پیش روی متفکران قرار گرفته که با توجه به رشد سریع فناوری رسالت دانشگاهها چیست؟

به گزارش مرور نیوز، به نقل از یو.دبلیو.نیوز، در کنفرانس "بازآفرینی آموزش عالی در دانشگاه‌های آینده" که به میزبانی دانشگاه دل دسارولو در شیلی برگزار شد فرصت‌ها و چالش‌های دانشگاه‌ها در عصر فناوری مورد بررسی قرار گرفت.

اساتید و محققان دانشگاه‌های مختلف از سراسر جهان در پایتخت شیلی جمع شدند تا برای عملکرد دانشگاها در عصر فناوری همفکری کنند.

در این رویداد دو روزه موضوع "عملکرد دانشگاه‌ها در زمینه فناوری اطلاعات" مورد بررسی قرار گرفت چرا که تا 10 سال پیش از شش کمپانی بزرگ دنیا تنها شرکت مایکروسافت در زمینه فناوری اطلاعات کار می‌کرد و در حال حاضر این تعداد به پنج شرکت رسیده است.

موضوع دیگری که در این کنفرانس مطرح شد این بود که تا سال 2200 سرعت پیشرفت فناوری به جایی خواهد رسید که پنج میلیون شغل از رده‌های شغلی حذف می‌شوند.

مهمترین موضوعی که مورد بررسی قرار گرفت این بود که دانشگاه‌ها چطور در این عصر بتوانند نیازهای جهان را تامین کنند و ساختار علمی مناسب را به وجود آورند.

سانتیاگو اینیگوئز رئیس دانشگاه آی.ای اسپانیا در این کنفرانس گفت: ما باید بتوانیم برای ساخت اولین ایستگاه فضایی در مریخ برنامه‌ریزی و می‌بایست خود را برای دنیای جدید آماده کنیم.

خواکین گوئرا قائم مقام دانشگاه صنعتی مونتری مکزیک که یکی از سخنرانان این کنفرانس بود گقت: دانشگاه‌های آینده باید چشم‌انداز واضح و شفافی برای حرکت خود داشته باشند و این موضوع نیاز به رهبران کارآفرین و خلاقی دارد که مسئولیت‌پذیر بوده و بتوانند ضمن تبعیت از قوانین با ریسک‌های موجود مقابله کنند.

وی افزود: دانشگاه‌ها باید با انجام تحقیقات بنیادی مشکلات جامعه، صنایع و دولت‌ها را شناسایی و تلاش کنند چنین رهبرانی را با دید جهانی و بین‌المللی برای عصر آینده تربیت کنند. 

آموزش "شخصی سازی شده" یکی دیگر از بحث‌های مطرح شده در این کنفرانس بود که دنیای فناوری امروزه در حال آماده سازی آن است.

آدرین علی نماینده شرکت HP در آمریکای جنوبی که در این کنفرانس ظهور داشت گفت: در پنج الی 10 سال آینده هوش مصنوعی به ما کمک خواهد کرد که در زمینه آموزش شخصی برای هر دانشجو توانمند شویم و بتوانیم برای هر دانشجو با توجه به علایق، نیازها و توانمندی‌های وی آموزش فنی و تخصصی مخصوص به خودش را ارائه کنیم.

ماریا مارین یکی از اساتید شرکت کننده در این کنفرانس گفت: آنچه دانشگاه‌ها در آینده نیاز دارند اساتید متفکری است که بتوانند از فناوری روز استفاده کنند و به دانشجویان نحوه به‌ روز ماندن در دنیای شدیدا متغیر آینده را آموزش دهند.

وی افزود: دانشجویان باید این توانایی را داشته باشند که مشکلاتی که هنوز وجود ندارند را پیش‌بینی کنند و بتوانند برای آنها راه‌ حل ارائه کنند و بدانند که در تمام طول عمرشان باید در حال یادگیری باشند.