گروهی از دانشمندان رباتیک‌کار دانشگاه کالیفرنیا در برکلی با الهام از توانایی پرش یک نخستی‌ آفریقایی موفق به ساخت رباتی کوچک با قابلیت پرش منحصربفرد شده‌اند که در آینده می‌تواند برای ماموریت‌های جستجو و نجات مورد استفاده قرار بگیرد.

به گزارش مرور نیوز، ربات "Salto" که با الهام از گالاگو یا شب‌دوست ساخته شده، دارای مهارت پرش عمودی منحصربفردی است که در ماشین‌های دیگر دیده نشده و می‌تواند در هوا جهش کرده و سپس روی یک دیوار بپرد یا پرش‌های عمودی متوالی را اجرا کند.

محققان در طراحی ربات‌های متحرک گاهی از شیوه حرکت حیوانات تقلید می‌کنند. برای مثال برخی ربات‌ها مانند مار می‌خزند. در اینجا دانشمندان به دنبال ساخت رباتی بودند که ممکن است برای عبور از موانعی مانند آوار ساختمان‌های فروریخته در اثر زلزله مورد نیاز باشد و برای طراحی آن از یک حیوان آفریقایی الهام گرفتند.

شب‌دوست یا گالاگو نوعی جانور شب‌زی از خانواده شب‌دوستان در راسته نخستی‌سانان و بومی قاره آفریقا است که چشم‌های بزرگ آن، دید در شب را برای حیوان آسان می‌کند. شب‌دوست‌ها پرش‌کنندگان ماهری هستند و می‌توانند تا دو متر به سمت بالا بپرند.گمان می‌رود این پرش بلند به خاطر انرژی کششی ذخیره شده در تاندون‌های ساق پای جانور است که باعث می‌شود بلندتر از جانوران هم جثه خود بپرد.

محققان این توانایی را با استفاده از یک مکانیزم پای فنری دارای موتور در ربات خود استفاده کردند که به آن اجازه می‌دهد در موقعیت آماده پرش قرار بگیرد.

وزن سالتو حدود 100 گرم و قد آن 26 سانتیمتر است و می‌تواند تا ارتفاع یک متر جهش کند.