ناسا پرتاب برنامه‌ریزی‌شده هشت ماهواره خود بر روی موشک اوربیتال را که به دلیل مشکلاتی در سیستم پرتاب ملغی کرد.

به گزارش مرور نیوز، ماموریت 157 میلیون دلاری سیستم ماهواره ناوبری جهانی توفان (CYGNSS) که قرار بود روز دوشنبه توسط موشک پگاسوس XL شرکت اوربیتال به مدار زمین ارسال شود، در لحظات آخر با مشکلی در یک پمپ هیدرولیک روبرو شد که در آزادسازی موشک از هواپیمای حامل استارگریزر L-1011 استفاده می‌شود.

ناسا زمان احتمالی بعدی برای پرتاب این ماهواره‌ها را امروز (سه‌شنبه) اعلام کرده که البته به حل شدن مساله پمپ بستگی خواهد داشت.

ماهواره‌هایی که ناسا در این ماموریت استفاده خواهد کرد، با استفاده از سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌های جی‌پی‌اس به سنجش سرعت باد در نزدیکی زمین در مناطق استوایی که زادگاه توفان‌های موسمی است، خواهند پرداخت.

این ماهواره‌های کوچک در مدار زمین در ارتفاع حدود 508 کیلومتری مستقر خواهند شد.

این مجموعه ماهواره‌ها به سنجش سرعت باد با استفاده از سیگنال‌های منعکس شده جی‌پی‌اس خواهند پرداخت. سطح زمین مانند یک آینه عمل کرده و سیگنال‌های جی‌پی‌اس را مجددا به فضا باز می‌گرداند. اگر باد وجود نداشته باشد، این سیگنال مانند نور بازتاب شده از ماه در آب صاف، نسبتا واضح است. اما در شرایط بادی، تصویر ایجاد شده توسط سیگنال‌های رادیویی نسبتا تار است زیرا امواج رادیویی پراکنده می‌شوند.

البته تنها ماموریت این ماهواره‌ها، بررسی توفان‌ها نخواهد بود بلکه همچنین به مطالعه رطوبت خاک و پدیده نوسانی مادن- جولیان (MJO) که بر بارش‌ها در اقیانوس هند اثر می‌گذارد، نیز خواهند پرداخت.